رسوبات موتور و ایجاد ان ها در خودرو سبب مشکلات عدیده و در بعضی موارد آسیب به برخی قسمت ها در اتومبیل خواهد شد.
این رسوبات در اثر بی توجهی و عدم رسیدگی به موقع به اتومبیل صورت می گیرد.
در این مطلب قرار است در مورد علل به وجود آمدن برخی از این رسوبات توضیحات مختصری را ارائه کنیم.
امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشند.
رسوبات موتور می توانند به دلائل گوناگونی بوجود آیند، از جمله می توانند در اثر واکنش های متفاوتی که در درون موتور خودرو به وقوع میپیوندد ایجاد شوند.
هم در موتورهای کاربراتوری و هم در موتورهای انژکتوری، وقتی که بنزین از میان لوله ها عبور می کند؛ مقداری از آن تبخیر شده و بر روی سوراخ های باریکی که باید از میان آنها عبور کند رسوب می کند.
میدانید که در موتورهای انژکتوری بنزین در کنار سوپاپ های هوا، پاشیده شده و حرارت، مخصوصا حرارت سیلندرها میتواند سبب خشک شدن مقداری از بنزین بر روی سر سوپاپ ها شود.
خشک شدن تدریجی همین بنزین ناچیز در دراز مدت تبدیل به رسوبات زیاد و به تدریج سخت شدن آن ها خواهد شد.
رسوب بر روی سوپاپ های هوا میتواند سبب واکنش کم موتور و کاهش توان در موتور خودرو گردد.
ناگفته نماند بنزینی که تازه وارد سیلندر می شود میتواند رسوباتی را که از این طریق بر سر سوپاپ ها جمع میشوند را بشوید و موتور را از این طریق تمیز کند.
اما باز هم این چاره ی اساسی برای از بین بردن اینگونه رسوبات نخواهد بود.
مورد دیگری که سبب تشکیل رسوبات در خودرو می شود؛ عمل احتراق در خودرو است.
وقتی که بنزین و اکسیژن برای سوختن ترکیب میشوند، کربن حاصل از آن با گذشت زمان و به مرور رسوب کرده و این رسوبات باعث میشوند که موتور خوب کار نکند و توان موتور پایین بیاید.
رسوب کربن که محصول احتراق و ترکیب سوخت با اکسیژن است؛ مصرف سوخت را نیز بالا خواهد برد.
با اینکه این رسوبات موتور فقط در داخل سیلندر به وجود میآیند؛ اما میتوانند به همه قسمت های موتور سرایت کرده و آنها را هم با مشکلات مختلفی روبرو کنند.
چون برای روشن ماندن و کار کردن خودرو باید احتراق های فراوانی در موتور آن به وقوع بپیوندد؛ وقوع این احتراق ها همیشه با موادی مانند گرد و غبار موجود در هوا، ذرات ساییده شده از قطعات مختلف موتور، ناخالصی هایی که در انواع سوخت ها وجود دارد و….همراه خواهد بود.
همین عوامل باعث به وجود آمدن ذرات فراوانی در درون روغن موتور و ایجاد ناخالصی در آن خواهند شد و در دراز مدت سبب تشکیل رسوب در داخل موتور می شود؛ که اگر نسبت به آن سهل انگاری کنیم، کم کم باعث بروز مشکلات و آسیب رسانی به موتور خواهد شد.
خودروسازان برای کاهش اصطکاک و همچنین خنک کردن موتور و خروج رسوبات از درون موتور از روغن موتور کمک می گیرند.
برای همین است که اگر روغن موتور به موقع تعویض نشود، این ناخالصی ها و ذرات در مجاری که روغن کاری صورت می گیرد رسوب کرده و در نهایت سبب کاهش قطر این مجاری خواهد شد.
مشکل اصلی این جاست که چون این رسوب ها کم کم و به تدریج در درون موتور شکل میگیرد؛ ممکن است شما تا مدت ها متوجه آن نشوید؛ اما به هر حال و در نهایت از نیروی موتور خواهد کاست و در درازمدت آسیبهای زیادی را به موتور وارد خواهد کرد.
پس برای رسیدگی به موقع و به حداقل رساندن صدمات لازم است تا بازدید دوره ای از اتومبیل را در برنامه کاری خود داشته باشیم.