با اینکه در چند پست متمادی نکات مهمی را درباره سیستم خنک کننده اتومبیل یا همان رادیاتور برای شما بازگو کردیم، اما به خاطر ویژه بودن بحث خنک کنندگی موتور اتومبیل باز هم لازم است مسائل مهم دیگری را در این زمینه باهم بررسی کنیم.
پس بازهم باما باشید با ادامه این مطالب.
۱ – برای استفاده در درون سیستم خنک کننده (رادیاتور اتومبیل) از بهترین سیال که ترکیبی از آب مقطر و اتیلن گلیکول یا همان ضد یخ ضد جوش است کمک بگیرید چون در این صورت دمای جوش بالاتری نسبت به آب پیدا می کند.
۲ – در صورتی که آب رادیاتور تبخیر شده باشد فقط به آن کمی آب (که بهتر است آب جوشیده باشد) اضافه کنید و از تعویض زود به زود آب موجود در رادیاتور بپرهیزید و به موقع مناسب خود اقدام به تعویض کلی آب رادیاتور نمایید.
معمولاً آب رادیاتور را هر دو سال یکبار باید عوض شود و زمان آن ابتدای فصل سرماست.
۳ – همیشه سطح آب درون سیستم خنک کننده (رادیاتور) را بررسی کنید. هیچ گاه رادیاتور را لبریز از مایع نکنید (آب و ضد یخ)؛ زیرا سطح مایع خنک کننده باید همواره از لبه های لوله به اندازه ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر در سیستم مدار باز بالاتر باشد.
اما در سیستم مداربسته، سطح سیال تا علامت ماکزیمم منبع انبساط باید پر شود و این کار را در حالتی که موتور اتومبیل سرد است انجام دهید.
۴ – در صورت وجود نشتی از اتصالات و شیلنگ ها، هرچه سریعتر نسبت به رفع نقص اقدام کنید
۵ – اگر میخواهید رادیاتور را از آلودگی های احتمالی پاک کنید آب را با فشار از پشت رادیاتور به سطح پره ها بپاشید.
۶ – از وارد کردن ضربه به پره های رادیاتور جلوگیری کنید و در صورتی که در اثر تصادف و یا هر چیز دیگری سطح پره ها آسیب دید، نسبت به تعمیر و تعویض آن هرچه سریعتر اقدام نمایید.
۷ – از مواد شیمیایی برای رسوب زدایی استفاده نکنید؛ زیرا این مواد خاصیت خورندگی داشته و آسیبهای زیان باری را به وجود خواهند آورد.
۸ – برای تولید دمای یکنواخت و متعادل چه در تابستان و چه در زمستان، هنگام کار کردن موتور هیچگاه ترموستات را از مدار گردش مایعات در سیستم خنک کننده خارج نکنید.
۹ – برای صحت عملکرد ترموستات آن را بررسی کنید؛ شما می توانید با قرار دادن ترموستات در یک کاسه آب جوش از سالم بودن ترموستات اطمینان حاصل کنید و در صورتی که میخواهید ترموستات کارکرده را نگهداری کنید، آن را با گریس چرب کرده و دور از رطوبت بگذارید.
۱۰ – در سیستم خنک کننده خودرو سلامت تسمه را با بازدیدهای مداوم و دوره ای بررسی کنید و سفتی و شلی یا پارگی آن را در نظر گرفته و در مواقع لزوم نسبت به تعویض آن اقدام کنید؛ زیرا اگر تسمه شل باشد و یا پارگی داشته باشد، موتور جوش خواهد آورد.
تا اینجا به ۱۰ نکته ی مهم درباره سیستم خنک کننده خودرو اشاره کردیم! اما اگرهنوز مایل هستید به دانستن نکات بیشتر و کلیدی در این زمینه، لطفا در پست بعد همراه ما باشید.
اتوکلینیک رضایی بهترین صافکاری در منطقه یوسف آباد تهران