وقتی که هوا بسیار گرم است و شما از گرمای بی اندازه داخل اتومبیل تان کلافه شده اید، و کولر ماشین تان روشن نمی شود، باید نکاتی در مورد معایب کولر خودرو بدانید تا بتوانید به این کلافگی پایان دهید.
اما این توانمندی مستلزم این است که اطلاعات کافی و مفید درباره معایب کولر خودرو که احتمال بیشتری برای به وجود آمدن دارند، بدانید.
برای این امر در این پست همراه ما باشید.
یکی از مهمترین و بزرگترین عیوبی که برای کولر خودرو پیش میآید، عدم خنک کردن آن است ولی چرا؟!
الف) ممکن است تسمه آن شل شده باشد و کمپرسور کمتر از میزان تعیین شده مبرد را پمپ کند، که در این صورت اگر تسمه آسیب جدی ندیده باشد، با سفت کردن آن تا حد مجاز، این مشکل رفع خواهد شد.
و یا اینکه با عوض کردن تسمه به نتیجه مطلوب خواهید رسید.
ب) کثیف بودن پره های کندانسور، که در این صورت شما می توانید با فشار هوا کندانسور را تمیز کرده و مشکل را برطرف کنید.
ت) فن روشن نمی شود تا دما پایین بیاید! که در این صورت دلایل متعددی وجود دارد، از جمله اینکه ممکن است خود فن مشکل داشته باشد و یا … که همه موارد مرتبط با فن باید درست بررسی شود.
ث) عدم کارکرد کمپرسور و اشکال کلاچ یا بوبین! کلاچ کولر سیستم پیچیده ای ندارد.
یک کلاچ مغناطیسی است که با جریان برق آهنربا شده و نیرو را منتقل میکند، که ممکن است در نحوه آهنربا شدن سیستم مشکلی ایجاد شده باشد. به هر حال با تعمیر و یا تعویض آن مشکل شما حل خواهد شد.
ج) بالا رفتن آمپر آب یکی دیگر از معایب کولر خودرو است. بالا رفتن آمپر نشان دهنده بالا رفتن دمای موتور است که معایب زیادی را ایجاد خواهد کرد.
از جمله خرابی قطعات حساس به گرما و مهمترین آن سوختن واشر سر سیلندر است.
برای این منظور و رفع عیب، باید دو بخش را کاملا کنترل کنید.
یکی رادیاتور و دیگری فن خنک کننده، که در صورت کثیف بودن رادیاتور مجاری آن را باز کرده و شستشو دهید.
در مورد فن، هر دو فن خودرو بسیار مهم هستند باید آنها را به درستی بررسی و اگر مشکل از فن است آن را حل کنید.
چ) بعضی اوقات آواپراتور یخ می زند که این یکی دیگر از معایب کولر خودرو است و باید برای رفع این مشکل ترموستات را کنترل کنید تا مشخص شود درست کار می کند یا نه.
یا ممکن است ذرات ریزی در لابلای پرههای آواپراتور دور هم جمع شده باشد.
تمیز کردن آواپراتور با فشار باد راه حل این مشکل است و یا برای از بین بردن ذراتی که روی پروژه ها قرار گرفتن از مواد مخصوص شوینده برای این کار استفاده کنید.
ح) کولر روشن است ولی ماشین گرم شده و آمپر هم بالا می رود در صورتی که فن ها هم با دور آرام کار می کنند. در این صورت باید فشنگی سر کپسول را کنترل کرده و علت را از بین ببرید.
کولر را در دورهای بالا روشن نکنید!
روشن کردن کولر اتومبیل در دورهای بالا سبب میشود تا بلبرینگ کلاچ و تسمه و … خراب شود.
اگر دور موتور بالاست، ابتدا کلاچ بگیرید و بعداً کولر را روشن کنید.
خ) یکی دیگر از معایب کولر خودرو نوسان دور موتور هنگام استفاده از کولر است!
رفع این عیب در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری متفاوت است.
البته در تمامی اتومبیل ها در زمانی که کولر روشن است، دور موتور کمی افزایش پیدا میکند تا بتواند افزایش بار بر روی موتور ناشی از اتصال کمپرسور به موتور را جبران کند.
اگر خودروی کاربراتوری دارید در زمان استفاده از کولر دور موتور نوسان دارد! پس موتور و کاربراتور خودرو خود را تنظیم کنید.
اگر خودروی انژکتوری دارید باید دیاگ زده شود تا نحوه کار استپر موتور یا همان موتور پله ای کنترل شود. دقت کنید که در بسیاری از مواقع تمیز کردن و کنترل جریان استپر این مشکل را حل خواهد کرد.