سنسورهای یک خودرو برای اطلاع رسانی به راننده، معمولاً توسط روشن شدن یک چراغ در کیلومتر شمار خودرو مشخص شده اند.
این سنسورها ممکن است به صورت مستقیم به بعضی از قطعات و عملگرها متصل شده باشند و در موقع لزوم برای آن دستور مناسبی را صادر کنند و در معرض دید راننده قرار بدهند.
سنسورها ی موجود در خودرو بسیار زیاد و متفاوت هستند و برای قسمتهای مختلفی از اتومبیل طراحی شده اند.
ما در این پست و پست های آینده شما را با برخی از آنها بیشتر آشنا خواهیم کرد.
اگر تمایل دارید تا مطالبی در مورد آنها بدانید با ما همراه باشید.
سنسورهای یک خودرو به شما کمک خواهند کرد تا از وضعیت قسمت های مختلف آگاهی یابید، که به برخی از آنها در این بخش اشاره ای خواهیم داشت.
سنسور سطح بنزین
این سنسور با ایجاد جریان الکتریکی ولتاژی متغییر را در مدار الکتریکی نشانگر بنزین، ایجاد کرده و بر حسب مقدار بنزینی که در باک خودرو وجود دارد، سبب بالارفتن یا پایین آمدن گیج بنزین در صفحه کیلومتر شمار، اتومبیل خواهد شد.
این سنسور به شناور مجموعه پمپ بنزین خودرو متصل است و با سنجش مقدار بنزین موجود در باک، راننده را از اوضاع آن خبر دار خواهد کرد.
مثلا اگر مقدار بنزین از حدی کمتر شود با روشن کردن چراغ بنزین، به ما اعلام اخطار خواهد کرد.
خرابی این قسمت باعث میشود که مقدار واقعی بنزین موجود در باک، با مقدار نشان داده شده در جلوی آمپر متفاوت باشد.
سنسور سطح روغن موتور
محل نصب و قرارگیری این سنسور در کارتل خودرو است، که با توجه به سطح روغن موجود در کارتل ولتاژی متغیر و متناسب با سطح روغن را به ECU یا کامپیوتر خودرو منتقل میکند.
این حسگر با تشخیص فشار روغن موتور در صورتی که فشار روغن، کمتر از حد معمول و استاندارد خود باشد، با ایجاد جریان الکتریکی سبب روشن شدن چراغ اخطار در خودرو خواهد شد و به راننده این پیام را میدهد که خودرو را باید متوقف کند تا باعث آسیب رسیدن به موتور خودرو نشود.
برای اندازه گیری سطح روغن موتور؛ اگر خودرو در سطح صاف و مسطح قرار بگیرد بهترین و بالاترین دقت در اندازه گیری برای فشار روغن در آن ایجاد خواهد شد.
سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن که یکی از سنسورهای یک خودرو محسوب می شود، در منیفولد خروج دود و در مسیر لوله اگزوز قرار می گیرد.
با قرار دادن این سنسورها در خودروهای انژکتوری، نوک این حسگرها در داخل لوله ی اگزوز، به مقدار اکسیژن موجود در اگزوز واکنش نشان می دهند.
وظیفه این سنسور تحلیل و بررسی گازهای خروجی از اگزوز است و با اطلاعاتی که از ترکیب گازهای خروجی به ECU میدهد به این قسمت کمک میکند تا بتواند به درستی نسبت سوخت به هوا را تنظیم کند.
پس این حسگر در واقع دو کار را انجام میدهد، تصحیح نسبت سوخت به هوا و تعدیل در رقیق بودن و یا غلیظ بودن سوخت به هوا که با سنجش مقدار اکسیژن در گازهای خروجی آن را تبدیل به ولتاژ کرده و اطلاعاتی را به,ECU منتقل می کند.
اگر میزان اکسیژن در اگزوز کم باشد پس سوخت غنی است و با ارسال سیگنال با ولتاژ کم، سوخت را کم میکند و اگر میزان اکسیژن در اگزوز زیاد باشد سوخت رقیق است و با ارسال سیگنال با ولتاژ زیاد، سوخت را زیاد می کند.
سنسور اکسیژن دارای دو نوع تک سیم و چهار سیم، با یک سوکت است که مدل سوکت دار آن در خودروهای جدید کاربرد بیشتری دارد.
اتومبیلهایی که دارای این سنسور هستند نیاز به تنظیم موتور ندارند، اما خرابی این سنسور مصرف سوخت را بالا خواهد برد.
برای تعویض سنسور اکسیژن اول چند قطره از روغن ترمز را در محل سنسور بریزید، تا زنگ آن باز شود و بعد به کمک آچار آن را باز کنید.
تذکر این نکته بسیار ضروری است که از تماس نوک سنسور با بدن خود خودداری کنید، چون در آن مواد رادیواکتیو استفاده شده است.
در برخی از خودروها برای سنجش عملکرد کاتالیست هم، یک سنسور اکسیژن بعد از کاتالیست قرار میدهند، تا ECU بتواند مقدار تصفیه گازهای خروجی به وسیله کاتالیست را نیز اندازه گیری کند.
خرابی این سنسور که یکی از سنسورهای خودرو محسوب میشود عموما در فصل زمستان اتفاق میافتد که به خاطر سردی هوا باعث شکستن سرامیک سنسور خواهد شد، که خود سبب اتصال برق در حسگر و یا فرستادن سیگنال می شود.