یکی از سنسورهایی که کار کرد آن در خودرو بسیار مهم است سنسور دمای هوا است. در این مطلب سعی خواهیم کرد تا اطلاعات بیشتری را در این مورد در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
با ما همراه شوید.
سنسور دمای هوا معمولا در منیفولد هوا یا دریچه ی گاز نصب میشود که نوک سنسور با هوای ورودی به منیفولد در تماس است.
البته در بعضی از موتورها ممکن است بیش از یک عدد حسگر هوا وجود داشته باشد.
این حسگر یک نوع دستگاه حرارت سنج یا ترمیستور است، یعنی مقاومت الکتریکی آن در واکنش به نوسانات دمایی تغییر خواهد کرد.
این سنسورها دمای هوای ورودی به موتور را مورد بررسی قرار میدهند، به این صورت که کامپیوتر موتور، یک ولتاژ ثابت را به سنسور دمای هوا می فرستد و به سیگنال ولتاژی که از طرف این حسگر دریافت میکند توجه کرده و بر اساس آن دمای هوای ورودی را محاسبه می کند.
البته این سیگنال ها با ولتاژ برگشتی به ECU نسبت به تغییرات دمای هوا تغییر خواهند کرد.
کامپیوتر موتور خودرو به این اطلاعات نیاز دارد تا بتواند بر اساس آن چگالی هوا را تخمین زده و نسبت بنزین و هوا را در نظر گرفته و تنظیم کند.
اگر دمای هوای ورودی سرد باشد، چون هوای سرد چگالی بیشتری نسبت به هوای گرم دارد، پس موتور نیاز به بنزین بیشتری دارد تا تناسبی بین بنزین و هوا حاصل شود و نسبت بنزین و هوا یکسان باقی بماند.
این عوامل عبارتند از:
عمر زیاد سنسور و همین طور حرارت، از عواملی هستند که باعث تاخیر در واکنش این سنسور یا خرابی و از کار افتادن آن خواهند شد.
همین طور کربن گرفتگی، روغنی شدن منیفولد هوا و حتی در بعضی موارد نفوذ احتراق ناقص به منیفولد هوا باعث میشود تا واکنش این سنسور نسبت به تغییرات دمایی کند شود و یا کاملاً از کار بیفتد.
آسیب دیدگی در سیمکشی، خورده شدن سوکت سنسور و یا حتی شل شدن سوکت سنسور در ولتاژ خروجی و کند شدن و در نهایت خرابی این حسگر موثر است.
همچنین اتصال الکتریکی ضعیف در این سنسور دمای هوا مشکل دیگری است که در آن به وجود خواهد آمد.
علائم خرابی این حسگر به این شکل بروز خواهد کرد:
ریپ زدن موتور هنگام گرم بودن آن، کار کرد بد موتور به هنگامی که در هوای سرد قرار می گیرید.
لگد زدن موتور به هنگام شتاب گیری، آن هم در حالتی که موتور سرد باشد.
از علائم دیگر آن مختل شدن سیستم گازهای آلاینده است که نشان دهنده ی معیوب بودن حسگر IAT است و در نهایت اگر این سنسور نتواند اطلاعات را درست دریافت کند، ممکن است کامپیوتر خودرو به این نتیجه برسد که دمای هوای ورودی گرم تر و یا سرد تر از آن چیزی است که وجود دارد.
پس در محاسبات دقیق خود، به نسبت بنزین و هوا دچار مشکل و اشتباه میشود و نمیتواند تناسب درستی را برقرار کند، در نتیجه ی آن، پیدایش سوختی به اصطلاح فقیر یا غنی را در موتور شاهد خواهیم بود و همه اشکالاتی را که برشمردیم در اثر همین اشتباه سنسور هوا حاصل خواهد شد.
برای تشخیص خرابی در این سنسور می توانید با استفاده از یک اهم متر مقاومت سنسور را چک کنید، این کار را باید موقع سرد بودن سنسور انجام دهید.
برای این کار باید سنسور را از جای خود خارج کرده و دو طرف( دو سر) اهم متر را به پین های سنسور یا به سوکت ها متصل کنید، تا بتوانید مقاومت آن را بسنجید.
حالا با استفاده و کمک از یک سشوار هوای گرم را به نوک سنسور بفرستید و دوباره مقاومت آن را ببینید.
در این صورت با بالا رفتن دما، باید مقاومت سنسور هم تغییر کند.
اگر هنگامی که دما بالا میرود تغییری در مقاومت سنسور ایجاد نشود، معلوم است که سنسور هوا دچار مشکل شده و باید تعویض گردد.
تذکر این نکته لازم است که با بالا رفتن دما، اگر سنسور از نوع حرارت سنج مثبت باشد، باید کم کم و به تدریج در صورت دمیدن هوای گرم مقاومت آن هم بالا رود.
اگر سنسور از نوع حرارت سنج منفی باشد، باید به عکس مقاومت آن به تدریج کاهش پیدا کند، اما اگر به ناگهان سنسور دمای هوا مقاومت را صفر و یا خیلی ناچیز نشان دهد و یا مقاومت را بی نهایت نمایش دهد، پس سنسور خراب است.
اما روش دیگری نیز برای این تشخیص وجود دارد و آن استفاده از دستگاه دیاگ است که هنگام گرم بودن موتور، اعداد خروجی آن را با اعداد خروجی سنسور دمای آب مقایسه میکنند.
چون دمایی را که یک سنسور دمای هوا که سالم و بدون عیب است نشان می دهد، معمولا چند درجه خنک تر از خروجی سنسور دمای آب خواهد بود.