در قسمت جلوی اتومبیل دو سنسور به کار رفته است که در دو طرف اتومبیل و در محفظه چرخ ها قرار گرفته اند که به وسیله سیم به واحد کنترل مرکزی مرتبط می شوند که بخش اصلی (از حیث فراخوان عملیات) سیستم ایربگ هستند.
در موقع تصادف و یا اصابت ضربه های شدید، یک سنسور الکترومکانیکی به کار می افتد و به دستگاه کنترل اصلی و مرکزی هشدار میدهد.
سیستم کنترل مرکزی خازنی را برای سوزاندن سوخت جامدی که در محفظه ایربگ وجود دارد به کار می اندازد.
بخار حاصل از سوختن و گاز تولید شده به سرعت کیسه هوا را پر می کند در حالی که همزمان با آن کمربند ایمنی سفت شونده، که اغلب دارای مواد منفجره می باشد، پیستون داخل سیلندر آن در اثر انفجار کشیده شده و کمربند را محکم میکند تا راننده محکم به صندلی بچسبد.
این سنسور دارای محفظه ای است که در داخل آن یک ساچمه قرار دارد.
این ساچمه در حالت معمولی به وسیله مگنت جذب شده از حرکت باز می ماند. در موقع ضربه برق مگنت قطع شده، ساچمه حرکت میکند و به مدار دستگاه احتراق سوخت وصل میشود.
تفاوت ایربگ های SRP و SRS
احتمالا تا به حال یکی از این دو عبارت و یا علامت اختصاری آن را در روی داشبورد اتومبیل خود مشاهده کرده اید.
SRS و یا SRP؛ دیدن این علامت ها، سوالاتی را در ذهن شما برانگیخته است.
این دو علامت نشاندهنده دو نوع از ایربگ ها هستند که کمی شما را با آن ها آشنا میکنیم
SRP یک علامت اختصاری به معنای محدودیت و محافظت مکمل است. این نوع از ایربگ به صورت انحصاری در اختیار شرکت رنو و چند شرکت دیگر است و به عنوان مثال بر روی فرمان تندر ۹۰ این عبارت نیز حک شده است.
این سیستم برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ در خودرو مگان به کار گرفته شد.
این سیستم شامل کاهنده فشار و کیسه های هوا با فشار قابل تنظیم است. کیسه های هوای SRP بر اساس فشار تصادف و موقعیت بدن راننده به صورت خودکار تنظیم می شود که در هنگام بروز تصادف افزایش ایمنی سرنشینان جلو را به همراه دارد.
این سیستم با گذر زمان پیشرفتهای زیادی کرده و ویژگی های جدیدی به آن افزوده شده است.
کیسه های هوا SRP به طور کامل باز نمی شوند و بر اساس تعریف سنسور RCM به کار رفته در سیستم ایربگ و به میزان ضربه وارد شده به خودرو، باد میشود.
SRS به معنی سیستم محدود کننده اضافی است.
این سیستم در زمان بروز تصادف نسبت به کمربند ایمنی از سرنشینان بیشتر محافظت میکند و بودن این علامت به این معناست که ایربگ بخشی از یک سیستم ایمنی وسیع است و نباید به صورت جداگانه از آن استفاده شود.
عبارت SRS معمولاً در وسط فرمان اتومبیل و جلوی راننده قرار دارد.
استفاده از کیسههای هوا بدون کمربند ایمنی میتواند بسیار خطرناک باشد.
SRS در واقع به مجموعه ای از ابزار و استانداردهای ایمنی خودرو گفته میشود که کیسه هوا جزئی از آن است و به معنای این است که این خودرو حداقل یک ایربگ جلو و یک کمربند دارد.
در این پست سعی کردیم به معرفی مختصر طرز کار ایربگ و انواع آن اشاره کنیم.
در پست بعدی به علت عمل نکردن کیسه هوا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.