هر کدام از قطعات و اجزای اتومبیل در جای خود نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کنند که از جمله آنها میتوان به رادیاتور خودرو اشاره کرد. در این پست می خواهیم درباره مسائل مربوط به رادیاتور خودرو و اینکه کلا رادیاتور خودرو چه نقشی را در یک اتومبیل برعهده دارد صحبت کنیم.
پس با ما همراه باشید.
کار اصلی رادیاتور خودرو در واقع خنک کردن موتور ماشین است.
احتراق بنزین در موتور ماشین، دمایی در حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد حرارت تولید میکند و همین احتراق باعث ایجاد حرارت و دمای بالا در داخل موتور اتومبیل میشود.
این دمای بالا باعث ایجاد خسارات و آسیبهای زیادی به اتومبیل خواهد شد.
وقتی که احتراق در داخل موتور واقع می شود، علاوه بر حرکت دادن پیستون ها، میزان قابل ملاحظهای حرارت نیز تولید می گردد که این حرارت نیز به وسیله گردش یک مایع خنک کننده (که می تواند فقط قطع آب باشد) از موتور خارج شده و توسط رادیاتور به بیرون انتقال یابد.
رادیاتور خودرو مخزنی از جنس مس است که با توجه به کانال های تعبیه شده در آن، وظیفه انتقال حرارت را به وسیله آب بر عهده دارد.
پس همیشه باید دقت کنید که سطح آب در مخزن رادیاتور بیشتر از ۲ سانتی متر پایین تر از دهانه آن نباشد!
رادیاتورها معمولاً از جنس آلومینیوم و یا برنج هم ساخته می شوند تا رسانایی حرارتی بالایی داشته باشند.
کار خنک کردن رادیاتور خودرو بدین شکل است که آب توسط پمپ به حرکت در می آید. از لوله های رادیاتور عبور کرده و حرارت را به هوایی که توسط فن و یا همان پروانه ایجاد می شود منتقل می کند.
در واقع آب گرم موتور ماشین به وسیله واتر پمپ (یا همان تلمبه آب) به بالای رادیاتور هدایت میشود و آب در سطح بسیار زیاد در رادیاتور و در جریان باد پروانه رادیاتور خودرو قرار میگیرد.
رادیاتور دارای دو مخزن است.
مخزن بالایی که آب گرم را از موتور به رادیاتور خودرو می آورد و در مخزن پایینی رادیاتور، آب خنک شده را به سمت موتور می برد.
اما این را هم باید بدانید همانطور که حرارت زیاد باعث خرابی موتور اتومبیل خواهد شد، کمبود حرارت نیز باعث آسیب به آن میشود.
پس موتور باید همیشه دارای حرارت متوسط و متعادل باشد.
بهترین حرارت برای موتور خودرو دمایی بین ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتیگراد است.
مناسب ترین آب برای رادیاتور خودرو چیست؟
ابتدا باید این را بدانید که قدرت خنک کنندگی آب ۲۰ برابر روغن است.
در ابتدا برای خنک کردن موتور اتومبیل ها در داخل رادیاتورخودرو از مخلوط الکل و آب استفاده میکردند. ولی با توجه به اینکه این مخلوط از یخزدگی و ترکیدگی موتور فقط تا دمای منفی ۱۵ درجه سانتیگراد محافظت میکرد، و از سوی دیگر املاح و ناخالصی درون آب باعث مشکلات و ایجاد خوردگی در مسیرهای گردش آب میشد، پس از مدتی به این نکته دست یافتند که مخلوط های دیگری برای این منظور لازم است و محلول هایی به عنوان ضد یخ و ضد جوش اختراع شد و به وجود آمد.
با ما همراه باشید تا در پست های بعدی در سایت اتوکلینیک رضایی که متخصص صافکاری و صافکاری بدون رنگ در شهر تهران است، به مطالب بیشتری درباره رادیاتور خودرو بپردازیم.