در مطلب گذشته درباره سیستم تعلیق خودرو مطالبی را بیان کردیم و این مفهوم را به صورت مختصر معرفی کردیم.
همچنین متوجه نقش کلیدی و حساس این سیستم در خودرو شدیم.
حال در این پست قصد داریم تا به نکاتی پیرامون این سیستم خودرو بپردازیم.
سیستم تعلیق خودرو باعث ایجاد ارتباطی تنگاتنگ بین جاده و خودرو می شود و در مواردی همچون ترمز گیری، شتاب گیری و هدایت خودرو نقشی مهم را بر عهده دارد.
دوباره یادآور می شوم که اگر این سیستم در اتومبیل وجود نداشت، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده و دست اندازها به سرعت فرسوده شده و از بین می رفت.
اما اگر بخواهیم وظایف سیستم تعلیق خودرو را به صورت اختصاری و تیتروار ارائه دهیم، باید آن را در چند مورد زیر خلاصه کنیم.
خودروها به عنوان وسیله ای که روی چهار چرخ حرکت می کنند، بدون شک و حتی در جاده های صاف و مسطح و بدون دست انداز هم دارای لرزش و ارتعاشاتی هستند، که این لرزش به بدنه ی خودرو نیز وارد می شود.
و سیستم تعلیق خودرو به همین منظور طراحی گردیده تا ابتدا بتواند میزان لرزش های وارد شده به کابین خودرو را به حداقل ممکن برساند.
اما این تمام کاری نیست که این سیستم انجام می دهد و وظایف آن را در پست قبل برشمردیم. اما در این پست میخواهیم بعضی از انواع سیستم تعلیق خودرو، که بسیار متفاوت و زیاد هم هستند، به برخی از آنها اشاره ای داشته باشیم.
انواع سیستم تعلیق خودرو به طور اختصار
این سیستم که به نام سازنده اش که از کارکنان کارخانه فورد بود، در دهه هفتاد میلادی در اکثر خودروها به کار گرفته شد.
رکن اصلی این سیستم (استرات) است که استرات به عنوان یک اتصال برای کنترل وضعیت چرخ ها استفاده می شود. و شاسی را به این سیستم متصل میکند.
و برای خودروهایی که با کمبود فضا مواجه هستند، مخصوصاً خودروهای دیفرانسیل جلو، بسیار کاربردی خواهد بود.
و چون این نوع سیستم تعلیق اتومبیل دارای موج گیر برای حفظ تعادل نیز می باشد دارای مشخصه هایی مانند:
نیز می باشد.
در این سیستم فنر به شاسی متصل می گردد و وزن خودرو به وسیله کمک فنر ها تحمل می شود.
در پست های بعدی همراه ما باشید تا در سایت اتوکلینیک رضایی که متخصص نقاشی و صافکاری ماشین با دستگاه های مجهز و اتوماتیک است بیشتر درباره سیستم تعلق مطالبی را بیان کنیم.