با توجه به اینکه امروزه در هر خانواده ای تقریباً یک اتومبیل وجود دارد و در واقع خودرو تبدیل به عضو جدانشدنی از هر خانواده شده است آشنایی با عضو جدید و اجزای آن کاملاً ضروری به نظر می رسد. مخصوصا درباره موتور اتومبیل و نحوه عملکرد آن
چرا که حتی اصلی ترین قسمت خودرو محسوب شده و دانستن در مورد آن برای ما بسیار مفید خواهد بود.
موتور اتومبیل در واقع تولید کننده قدرت است و ایجاد این نیرو و قدرت برای به حرکت در آوردن خودرو لازم و ضروری است.
روش کار و شکل موتور به نوعی سوخت مصرفی آن برمیگردد و با توجه به اینکه سوخت مصرفی در بیشتر اتومبیلها بنزین است در خودروهای بنزینی از موتور احتراق داخلی استفاده میشود.
هدف یک موتور بنزینی تبدیل انرژی بنزین به حرکت است و ساده ترین راه برای این کار مشتعل ساختن بنزین در داخل موتور اتومبیل است.
بنابراین موتور خودرو یک موتور احتراق داخلی است! چراکه احتراق در درون آن اتفاق میافتد.
و باید بدانید که احتراق یا در داخل موتور انجام می گیرد یا در خارج از آن!
انواع موتورهای احتراق داخلی شامل موتورهای دیزلی و موتورهای توربینی – گازی هستند.
اما منظور از موتورهای احتراق خارجی مانند قایق های قدیمی و یا قطار های قدیمی است که سوخت هایی مانند ذغال سنگ و چوب و … در یک موتور بخار، در بیرون از آن ریخته و سوخته می شد و بخار تولید شده حاصل از آن در داخل موتور ایجاد حرکت میکرد.
اگر مقداری از سوخت را در یک فضای بسته و کوچک مشتعل کنیم انرژی زیادی از سوختن و تولید گاز آزاد می شود که واقعا باور کردنی نیست!
شروع حرکت یک خودرو و کار اصلی موتور اتومبیل تبدیل همین انرژی حاصل از سوخت به انرژی حرکتی است.
با سوزاندن یک سوخت می توان انرژی شیمیایی موجود در آن را آزاد کرد.
برای سوختن سه عامل لازم است ۱- سوخت ۲- هوا ۳- گرما
در موتور اتومبیل سوخت با نسبت مشخصی با هوا مخلوط شده و توسط جرقه شمع آتش میگیرد.
انرژی حاصل از انبساط سوخت باعث حرکت پیستون در داخل سیلندر میشود و در نهایت حرکت اتفاق میافتد.
پس با سوزاندن سوخت و آزاد سازی انرژی موجود در سیستم سوخت تولید انرژی و کار یا همان حرکت انجام می گیرد.
در موتور خودرو مسئول تولید گرما شمع خودرو است! که این گرما برای به وجود آوردن احتراق لازم است و جرقه باید در زمان مناسبی زده شود تا مخلوط متراکم شده سوخت و هوا به طور کامل و در بهترین زمان بسوزد.
وظیفه تنظیم زمان جرقه زدن در خودروهای قدیمی بر عهده دلکو بود اما در خودروهای جدید این وظیفه به ای سی یو خودرو واگذار شده است تا بهترین راندمان برای احتراق داخلی خودرو اتفاق بیفتد.
پس از اینکه احتراق در سیلندر و پیستون انجام شد با حرکت پیستون به سمت پایین در اثر انبساط گاز در موتور اتومبیل تبدیل به حرکت پیچشی محور شده و با انتقال این حرکت توسط گیربکس به چرخ ها باعث حرکت خودرو خواهد شد.
در پست های بعدی بیشتر به موضوع موتور اتومبیل خواهیم پرداخت.