همانطور که در مطالب قبلی مطالعه کردید، جعبه دنده را به دو دسته، جعبه دنده دستی و گیربکس اتوماتیک تقسیم بندی کردیم و توضیحات مختصری هم در مورد هر کدام دادیم. اما به سبب حساسیت دنده های اتوماتیک در ادامه می خواهیم عواملی را که باعث آسیب و تخریب زود هنگام این نوع از دنده ها خواهند شد، برایتان معرفی کنیم.
شاید با آشنایی بیشتر آن ها بتوانید تا حدود زیادی از این صدمات جلوگیری به عمل آورید. با ما همراه باشید.
ساختار پیچیده و حساس این نوع جعبه دنده ها باعث شده است که این وسیله آسیب پذیر بوده و پس از مدت کوتاهی اگر به آن بیتوجهی شده و رسیدگی لازم در مورد آن صورت نگیرد دچار صدمات سنگین و جبران ناپذیری شود.
بعضی از این عوامل عبارتند از:
استفاده از روغن گیربکس نامناسب:
روغنهای گیربکس انواع متفاوتی دارند؛ که با توجه به ویژگیهای جعبه دنده یا گیربکس هر خودرو و میزان قدرت آنها تولید شدهاند. ابتدا با مطالعه ی دفترچه راهنمای خودرو می توانید از روغن مناسب برای گیربکس اتوماتیک اتومبیل خود اطلاعات لازم را حاصل کنید. یا به یک تعمیرگاه مجاز برای تعویض روغن جعبه دنده ی اتومبیل خود مراجعه نمایید.
چون در صورت استفاده از روغن نامناسب یا بدون استاندارد، این روغن ها کارایی و عملکرد لازم را در گیربکس خودرو نخواهند داشت و طبعاً در ساختار حرکتی گیربکس و دنده ها خلل وارد خواهند کرد. پس در اولین فرصت از نوع روغن مرغوبی که برای اتومبیل شما مناسب است مطلع شوید و روغن گیربکس را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید.
صحیح استفاده نکردن از حالت N:
در جعبه دنده یا گیربکس اتوماتیک وقتی که شما توقف میکنید، گیربکس در دنده یک قرار میگیرد. اگر بخواهید در یک ترافیک روان و معمولی پس از هر توقف خودرو را خلاص کنید و مجدداً در حالت(Drive) قرار دهید، باعث فعالیت مداوم بعضی از قطعات مانند، سوپاپ ها، درگیر شدن مجموعه ی کلاچ و…. خواهید شد.
آسیب واقعی وقتی متوجه گیربکس میشود که در یک مدت زمان کوتاه چندین بار دنده را روی حالتN قرار دهید و سپس از این حالت خارج نمایید. پس قرار دادن دنده در حالت خلاص یا همان N، در توقف های کمتر از ۲ دقیقه کاملا اشتباه است و در دراز مدت از عمر مفید قطعات گیربکس دنده اتوماتیک خواهد کاست.
بنابراین در توقف های کوتاه بهتر است دنده را در حالت D بگذارید.
استفاده ی نادرست از حالتیP:
حتما رانندگانی را دیدهاید که هنگام پارک کردن خودرو خود، بدون توقف کامل و یا بدون اینکه ترمز دستی را بکشند، بلافاصله دنده را در حالت p یا همان پارک قرار میدهند. میدانید که در این حالت تمام وزن خودرو بر روی گیربکس قرار میگیرد؟
این حالت می تواند باعث آسیب های فراوانی به گیربکس و یا گیر کردن دنده شود. به خصوص هنگامی که خودرو در یک سراشیبی قرار بگیرد.
در اتومبیل های دنده اتومات پس از توقف کامل دنده را در حالت n قرار دهید و سپس اقدام به کشیدن ترمز دستی نمایید.
پس از توقف کوتاه، مدتی که در وضعیت خلاص یا همانN قرار گرفتید، حالت دنده را در موقعیتP قرار دهید و با خیال راحت به پارک اتومبیل خود بپردازید.
حالتP در دنده برای اطمینان از حرکت نکردن اتومبیل، بعد از این که توقف کرده اید طراحی شده است.
لانچ کردن و آسیب به دنده و گیربکس اتوماتیک:
شاید بپرسید لانچ کردن چیست؟
فشردن پدال گاز در حالت خلاص و قرار دادن دنده در حالت D برای دست یافتن به توان حداکثر تولیدی در حرکت اولیه ی موتور را (لانچ) مینامند؛ که استفاده از این حرکت در بین جوانان متداول تر است.
این کار میتواند به خودروهای دنده اتومات خسارات فراوانی را وارد کند.
چون اصطکاک میان قطعات داخلی موتور و همچنین گیربکس را افزایش میدهد. برخی از کمپانی های سازنده ی خودرو با ایجاد سیستم (لانچ کنترل) در محصولات خود این امکان را فراهم کرده اند تا در مقایسه با خودروهای فاقد این سیستم، این خودروها عملکرد بسیار کارآمدتر و سریعتری را در آغاز حرکت داشته باشند.
این در حالی است که هیچ فشار مضاعفی به گیربکس اتوماتیک و موتور وارد نشده بلکه بیشترین مقدار گشتاور را به چرخ های خودرو منتقل میکنند.