قبلا با ۳ دسته از انواع ماشین هیبریدی شما را آشنا کردیم. اما معرفی این اتومبیل ها همچنان ادامه دارد و در این مطلب شما را با ۳ نوع دیگر از این خودرو ها آشنا خواهیم کرد.
خودرو تمام هیبریدی یا خودروی فول هیبرید (Full Hybrid)
در این نوع از خودرو امکان استفاده به طور همزمان از هر دو موتور برقی و احتراقی وجود دارد.
یا اینکه میتوان حتی یکی از موتورها را بر حسب نیاز برای استفاده انتخاب کرد.
این خودرو می تواند تنها با تکیه بر موتور الکتریکی هم حرکت کند. به شرط اینکه تمام مسائل لازم بررسی شده باشد. مثلاً باتری ها کاملا شارژ باشند.
در این نوع از خودرو هم مثل نوع ماشین هیبریدی موازی، انرژیِ ترمز است که باتری را شارژ نگه می دارد.
موتورهای الکتریکی فقط می توانند مسافت کوتاهی اتومبیل را هدایت کنند مثلاً حدود ۳۰ کیلومتر. اما باز این موتورهای بنزینی هستند که بخش اعظم کار بر عهده آنهاست.
تویوتا پریوس یک نمونه از این خودروهاست.
خودروی هیبریدی ملایم (Mild Hybrid)
در این مدل از ماشین هیبریدی موتور الکتریکی به تنهایی قابل استفاده نبوده و باید به موازات آن از موتور احتراقی نیز کمک گرفت مثل هیبریدهای موازی.
و همچنین نیازی به استفاده از باتری های با قابلیت ذخیره سازی به مقدار زیاد و باتریهای قوی وجود ندارد.
برای همین هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و دیگر ماشین های هیبریدی ارزان تر تمام می شود.
خودروی هیبریدی شارژی یا پلاگین (Plug-in Hybrid)
ماشین هیبریدی شارژی همانطور که از اسم آن پیداست از قدرت بیشتر باتری های بزرگ بهره می برد و در صورتی موتور بنزینی شروع به کار می کند که باتری ها کاملاً تخلیه شده باشد.
جالب است بدانید که این خودروها با اتصال به پریز های برق شهری هم می توانند شارژ شوند و امکان استفاده از خودروی هیبریدی شارژی حتی بیش از یک ماه بدون اینکه نیاز به سوخت داشته باشد نیز میسر است.
زیرا که ماشین ها قادرند به کمک موتور الکتریکی حدود ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر را طی کنند و برای رانندگی با مسافت کم و رانندگی های روزمره بسیار مناسب اند، مزیتی که در ماشین های هیبریدی ملایم و تمام هیبریدی وجود ندارد.
بعضی از اجزای این اتومبیل ها شامل موارد زیر هستند:
باک بنزین
باک بنزین در نوع خودروی هیبریدی محل ذخیره انرژی برای موتور بنزینی است و همینطور که می دانید چگالی انرژی بنزین نسبت به باتری بالاتر است.
موتور بنزینی
موتور بنزینی در این خودروها کوچک تر و دارای تکنولوژی بالاتری نسبت به خودروهای معمولی است که البته افزایش کارایی و کاهش آلودگی از مزیت های این سیستم به شمار می آید.
ضمن اینکه موتور بنزینی که در این خودرو وجود دارد، شباهت زیادی به موتورهای بنزینی معمولی دارد.
ژنراتور
وظیفه ژنراتور تامین الکتریسیته مورد نیاز موتور است و شبیه به موتور الکتریکی است.
باتری
در ماشین هیبریدی باتری یک وسیله ذخیره انرژی برای موتور الکتریکی محسوب می شود بر عکس موتورهای بنزینی که بنزین فقط می تواند از باک بنزین به موتور سوخت لازم را برساند و یک انتقال یک سویه صورت میگیرد.
موتورهای الکتریکی علاوه بر کاری که انجام می دهند می توانند انرژی را به باتری برگردانند.
موتور الکتریکی
کاملا واضح هست که در ماشین هیبریدی موتور الکتریکی بسیار پیشرفته است و علاوه بر اینکه یک موتور است، یک ژنراتور نیز هست.
بدین معنی که زمانی که به این موتور نیاز است با استفاده از باتری شتاب مورد نظر را ایجاد می کند ولی در زمانی که نیاز به موتور الکتریکی وجود ندارد مثل حرکت در یک سراشیبی موتور به عنوان یک ژنراتور نیرو و قدرت را به باتری مجدد باز می گرداند.