تنظیم باد لاستیک اتومبیل از جمله اموری است که هر راننده ای با آن برخورد خواهد کرد. لاستیک و تایر امروزه انواع مختلف و متفاوتی دارند. کلاسیک تیوبی، پرکاربرد ترین آن است.
ساختمان این لاستیک ها بر پایه باد درون آن است. از اینرو میزان فشار باد درون تیوب بر فرم قرار گیری لاستیک در زیر خودرو تاثیر بسزایی دارد.
وقتی قسمت بالای آج لاستیک با سطح جاده به صورت مماس قرار میگیرد، بهترین فرم لاستیک در زیر اتومبیل است. پس در زمان تنظیم باد لاستیک خودرو به این استاندارد توجه کنید.
تنها ۵ درصد وزن خودرو روی لاستیک وارد شده و ۹۵ درصد دیگر را باد درون لاستیک تحمل می کند.
کارشناسان فنی اتومبیل توصیه میکنند همانطور که به سلامتی پاهایتان فکر می کنید، به حفظ ایمنی ماشین و سرنشینان آن بیندیشید و برای این کار مهمترین قسمت، کنترل ماهیانه فشار باد لاستیک است.
فشار باد تایرها بر اساس استانداردهای خاصی تنظیم میشود. فشار باد لاستیک برای هر اتومبیل با توجه به شرایط و نوع آن به صورت برچسب در کنار درب طرف راننده، یا در صندوق عقب چسبانده شده است.
معمولاً فشار باد تایر برای خودروهای سواری بین ۳۰ تا ۳۵ پی اس آی (PSI) است و کلاً فشار باد مناسب، قدرت تایر را در برابر وضع و شرایط مختلف رانندگی مانند تمرکز کردن، شتاب گرفتن و غیره بیشتر می کند.
در نظر داشته باشید که باد لاستیک های جلو و عقب هیچگاه یکسان نیست پس حتما از استانداردهای تعیین شده آگاهی های لازم را بدست آورید.
اگر خودتان می خواهید تنظیم باد لاستیک را انجام دهید، می توانید یک دستگاه کمپرسور هوا تهیه کنید.
برای تنظیم صحیح میزان فشار باد تیوب، تایر خودرو باید سرد باشد.
از این رو بهتر است حداقل سه ساعت از آخرین استفاده از خودرو گذشته باشد.
فشار باد تایر اتومبیل به عواملی مثل دمای هوا، میزان ترمز کردن، میزان مسافت طی شده و ناهمواری جاده و … بستگی دارد. برای همین به شما توصیه می شود برای تنظیم باد لاستیک خودروی خود، به طور متوسط هر ۳۰ روز یک بار اقدام نمایید.
همچنین به ازای هر ۱۲ درجه افزایش یا کاهش دما، فشار باد لاستیک، یک پی اس آی (PSI) افزایش یا کاهش می یابد و به ما گوشزد می کند که هنگام تغییر ناگهانی آب و هوا و یا تغییر اقلیم، در اثر مسافرت های طولانی، زمان تنظیم باد لاستیک زودتر فرا می رسد.
پس توجه داشته باشید که میزان باد تایر و تنظیم باد لاستیک تاثیر مستقیمی در مقاومت ماشین و فرسودگی لاستیک دارد.
علاوه بر این، در عملکرد بسیاری از موارد کلیدی و مهم، مثل حرکت در مسیر مستقیم، ترمزگیری، چسبندگی به سطح جاده، شتاب و مصرف بهینه سوخت، سیستم تعلیق نیز نقش مهمی ایفا میکند.