داشتن لاستیکِ زاپاس در یک اتومبیل یکی از مهمترین بخش های یک رانندگی ایمن است چرا که در همه شرایط ممکن است اتومبیل مان پنچر شود و نیاز به لاستیک زاپاس داشته باشیم.
در این پست می خواهیم در این مورد مطالبی را عنوان کنیم که امیدواریم برایتان مفید باشد. با ما همراه باشید.
لاستیکِ زاپاس فقط برای استفاده موقت مناسب است و در صورت لزوم برای استفاده در مسافت ۸۰ کیلومتر است و این در حالی است که مردم فکر میکنند این لاستیک مانند یک لاستیک معمولی میتواند طی مسافت کند.
نکته دیگر این است که سرعت رانندگی با تایر زاپاس کمتر از سرعت رانندگی با لاستیک معمولی است و نباید بیشتر از ۸۰ کیلومتر در ساعت باشد.
امروزه بیشتر کارخانههای خودروسازی از لاستیک فشرده به عنوان زاپاس برای خودرو استفاده می کنند.
چون این لاستیکها سبک تر از انواع معمولی هستند و حجم کمتری نیز دارند.
بعضی از خودروهای جدید لاستیک زاپاس ندارند.
پس قبل از شروع به رانندگی اول بررسی کنید که اگر چنین لاستیکی در اتومبیل وجود نداشت، لاستیک مناسب جهت این مورد را تهیه کرده و در صندوق عقب بگذارید تا خیالتان راحت باشد.
نکته قابل توجه دیگر اینکه معمولاً کارخانه های تولید خودرو، زاپاس را از نوع ضعیف و با کیفیت کم ارائه می کنند. در صورتی که این کار درست نیست.
زیرا یک لاستیکِ زاپاس نیز باید از کیفیت و قدرت خوبی برخوردار باشد تا در مواقع اضطراری بتواند به کمک اتومبیل و راننده بیاید.
در ادامه به نکاتی پیرامون نگهداری این لاستیک اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:
سوال دیگر این است که چرا تایر زاپاس بعضی از خودروهای جدید کوچک تر و باریک تر هستند؟
ابتدا اینکه این تایرها با آنکه نام لاستیکِ زاپاس را دارند، اما کار لاستیک واقعی را انجام نمیدهند و نباید به عنوان تایر جایگزین مورد استفاده باشند.
و صرفا این نوع لاستیک ها به شما کمک میکنند که خود را به نزدیکترین مکانیکی برسانید تا بتوانید لاستیک پنچر شده را تعمیر کرده و یا لاستیک جدیدی را تهیه کنید.
در ثانی برای اینکه از تایر زاپاس معمولا به ندرت صورت استفاده می شود سعی شده که با طراحی کوچک زاپاس، جای کمتری را در صندوق عقب ماشین اشغال کند و جای بیشتری برای گذاشتن وسایل مورد استفاده ی دیگر باشد.
در پایان به این نکته اشاره می کنیم که توجه به لاستیک زاپاس و سلامت آن، می تواند از مشکلات احتمالی و خسارات جبران ناپذیر جلوگیری نماید.