کاربران عزیزی که تا کنون با ما در سایت اتوکلینیک رضایی همراه بودند، با مطالعه پست هایی که ارائه شد، اطلاعاتی در زمینه اتومبیل کسب کرده اند. در پست امروز بر آن هستیم که در مورد موتور انژکتوری اطلاعات مختصر و مفیدی به شما ارائه کنیم که امیدواریم برایتان کاربردی باشد.
همچنین در پست قبل درباره موتور کاربراتوری نیز مطالبی عنوان شد که در صورت تمایل می توانید آن را مطالعه کنید.
قبل از شروع این مطلب می خواهیم به این نکته اشاره کنیم که یادگیری و آشنایی حداقلی با قطعات خودرو و شیوه عملکرد آن ها، امری است که هر فردی که از خودرو استفاده می کند و یا دارای خودرو است، باید نسبت به آن اشراف داشته باشد
چرا که همیشه دسترسی به متخصص و تعمیرکار ممکن است وجود نداشته باشد و گاه همین اطلاعات حداقلی می تواند در شرایط سخت گره از کار ما باز کند.
پس می خواهیم شما را اندکی با کارکرد موتور انژکتوری که یکی از انواع موتور خودرو می باشد، آشنا کنیم.
این موتور ها در سال ۱۸۵۸ اختراع شد. موتور انژکتوری تفاوت خاصی با موتور کاربراتوری ندارد.
فقط به دلیل اجزای پیشرفته تر و مختلفی که دارد، عمل سوخت رسانی و کار موتور، دقیق تر و بهتر صورت می گیرد.
در موتورهای انژکتوری دو نوع سیستم تزریق سوخت وجود دارد:
که در حال حاضر در بیشتر خودروها سیستم سوخت رسانی غیر مستقیم استفاده می شود.
ولی سیستم سوخت رسانی مستقیم روش جدید تری ست.
لازم به ذکر است که انژکتور صرفا یک نازل تزریق هوا، سوخت و بخار آب تحت فشار است.
ابتدا در سیستم سوخت رسانی مستقیم یا GDI، سوخت به صورت مستقیم به درون سیلندر برای احتراق تزریق می شود و حداقل تغییر در شرایط سوخت ورودی به سیلندر رخ می دهد، که خود سبب افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت می شود.
با توجه به فواید و مزایای که این نوع روش سوخت دارد، در آینده شاهد افزایش موتور هایی با این سیستم خواهیم بود.
اما سیستم غیر مستقیم، در موتورهای انژکتوری، خود به دو نوع تکی و چندگانه تقسیم میشود.
در سیستم سوخت تکی یا SPFI از یک انژکتور برای تغذیه چهار سیلندر کمک گرفته میشود.
ولی در سیستم سوخت چندگانه موتور انژکتوری یا MPFI به تعداد سیلندرهای خودرو از انژکتور استفاده می شود.
این سیستم نسبت به سیستم SPFI عملکرد و راندمان بهتری داشته و سوخت با شرایط مناسب تر و بهتر وارد سیلندر می شود.
که البته سیستم MPFI معمول ترین و رایج ترین سیستم سوخت رسانی در حال حاضر صنعت خودروسازی محسوب می شود.
مزایا و فواید موتور های انژکتوری زیاد است و باعث شده که خودروسازان در مقایسه با سیستم کاربراتوری تمایل بیشتری به استفاده از آن داشته باشند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.
بر اساس مطالب ذکر شده در پایان به این نتیجه می رسیم که با توجه به آلودگی روزافزون هوا و محیط زیست و مصرف بهینه سوخت، سیستم موتور انژکتوری در تولید خودروهای امروز مورد استفاده بیشتری دارد.
ولی وجود قطعات حساس، قیمت بالا، پیچیدگی سیستم، نیاز به سوخت با عدد اکتان بالا و در مقابل هزینه تولید کمتر و تعمیرات ساده تر و …، کماکان موتورهای کاربراتوری را هنوز در بعضی از وسایل و موتورها مورد استفاده قرار داده است.
اما باز هم استفاده از موتورهای انژکتوری در ردیف اول قرار میگیرد.