در ادامه مبحث انواع سیستم تعلیق خودرو در این مطلب نیز با شما خواهیم بود تا به معرفی چند مدل دیگر از انواع این سیستم بپردازیم.
پیشنهاد میکنیم اگر به این موضوع علاقمند هستید مطالب قبلی را نیز مطالعه نمایید.
سیستم تعلیق بادی
سیستم تعلیق بادی که در خودروهای شاسی بلند استفاده می شود، از نظر کارکرد شبیه به سیستم هیدرولیکی است.
ولی در سیستم تعلیق بادی به جای روغن و پمپ روغن از هوا به کمپرسور هوا استفاده می شود و پردازنده ی مرکزی خودرو با تنظیم فشار هوای درون سیلندر ارتفاع سیستم تعلیق را تنظیم می نماید.
کمپرسور هوا، اولین و اصلی ترین قسمت یک سیستم تعلیق بادی است، که وظیفه فشرده کردن هوا را بر عهده دارد. فنر بادی که شامل یک محفظه ی سیلندر هوا می باشد بین چرخ و بدنه ی خودرو قرار گرفته و از خواص فشرده سازی هوا استفاده می کند تا لرزش چرخ ها را بگیرد.
سیستم تعلیق الکترومغناطیسی
جالب ترین تکنولوژی که ابداع شده است سیستم تعلیق الکترومغناطیسی می باشد. در این سیستم سیلندر تنظیم کننده ی ارتفاع تعلیق از روغنی پر شده که حاوی تکه های بسیار ریز آهن است.
درون پیستون این سیلندر نیز هسته ای سیم پیچ شده از جنس مواد حساس به میدان مغناطیسی یا همان فرومغناطیس وجود دارد، که با گذشتن جریان برق از درون آن میدان مغناطیسی ایجاد می شود.
هرچه میدان مغناطیسی قوی تر باشد تکه های آهن بیشتری در کنار هم قرار می گیرند. و بدین صورت مقاومت بیشتری در برابر حرکت پیستون صورت خواهد گرفت. و سیستم تعلیق مغناطیسی سفت تر می شود.
مهمترین مزیت این سیستم نسبت به سیستم های تعلیق بادی و هیدرولیکی این است که خودرو سریعتر خود را با جاده هماهنگ کرده که این مطلب برای خودروهای اسپرت اهمیت زیادی دارد.
این سیستم تعلیق با توجه به محدودیت های الکتریکی که دارد، جای تنظیم را برای سیستم تعلیق به وجود نمی آورد و برای همین است که اغلب خودروهای اسپرت (چون کمتر نیاز به تنظیم سیستم تعلیق دارند) از این سیستم استفاده می کنند.
سیستم تعلیق چند اتصاله
این سیستم از اوایل دهه ی ۸۰ میلادی رایج شد. هر گاه یک سیستم مستقل دارای بیش از دو لینک یا طبق باشد به آن سیستم چند اتصاله می گویند.
مزایای این سیستم عبارتند از:
انواع سیستم های تعلیق را می توان به طور گسترده و کلی به دو دسته اصلی تقسیم کرد.
در یک تعریف کلی، در نوع سیستم وابسته به طور معمول، از یک اکسل یکپارچه برای هر دو چرخ یک محور استفاده می شود که چرخ ها را به موازات یکدیگر و عمود بر اکسل نگه می دارد و زمانی که تنظیم یک چرخ به هم بخورد تنظیم چرخ مقابل نیز به هم خواهد خورد.
و اگر یک چرخ با دست انداز و ناهمواری روبهرو شود و بالا یا پایین برود چرخ دیگر نیز موازی با آن تحت تاثیر این حرکت واقع خواهد شد.
ولی در نوع سیستم تعلیق مستقل که تکنولوژی آن پیشرفته تر است، هر چرخ توانایی حرکت مستقل را داراست. و بدون اینکه از چرخ مقابل تاثیر بگیرد کار خود را انجام میدهد.