در مورد انواع پمپ سوخت اتومبیل اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم و در باره پمپ مکانیکی صحبت کردیم. اما در زمینه کار پمپ الکتریکی در این مطلب توضیحات بیشتری را عنوان خواهیم کرد.
امیدواریم که مطالب تکمیلی هم برای شما سودمند باشد.
خودروهایی که سیستم سوخت رسانی آنها از نوع انژکتوری ست، از پمپ الکتریکی که یکی از انواع پمپ سوخت اتومبیل است کمک میگیرند تا سوخت را به سمت انژکتورها برسانند.
این پمپ باید قادر باشد که سوخت را با فشار بالا به سمت انژکتورهدایت کند؛ که این موضوع بستگی به طراحی و ساخت و نوع پمپ دارد؛ که فشار آن باید بین ۳۰ تا ۸۵ psi است؛ تا بتواند به خوبی توسط انژکتور اسپری شده و با هوا در موتور ترکیب شود و به راحتی بسوزد.
کار این پمپ ها شبیه به یک مکنده است و به محض باز شدن سوئیچ، کار خود را آغاز میکند.
با ارسال دستور از ای سی یو کامپیوتر، بنزین به وسیله موتور الکتریکی در داخل پمپ مکیده میشود و با گذشتن از موتور الکتریکی که در واقع همان سیم پیچ و روتور داخل مجموعه پمپ است، آنها را خنک می کند و بعد به سمت موتور فرستاده میشود.
مجموع قطعاتی که داخل پمپ سوخت خودرو قرار گرفتهاند، با داشتن یک توربین در انتهای خود، مکشی به صورت منظم را ایجاد میکنند.
اما باید بدانید این مکش منظم، در مقایسه با قطر کم شیلنگ که کاملاً در حالت خلاء هستند و بنزین خارج شده از باک، جریان بسیار مناسبی که فشار زیادی را هم داراست به سمت موتور هدایت میکند.
جریان سوخت ارسالی به سمت موتور معمولا بیش از نیاز موتور است و همین امر سبب می گردد تا کاربراتور و انژکتورها همیشه سوخت کافی جهت تزریق به داخل کاربراتور را داشته باشند.
همین جریان منظم و پرفشار سوخت جزء مزایای این نوع پمپ سوخت اتومبیل به شمار میرود. مقدار سوخت اضافی هم از مسیر بازگشت دوباره به داخل باک خودرو هدایت میشود.
اما اگر بازهم فشار خیلی پایین باشد؛ باعث میشود که سوخت کافی به موتور نرسد و احتراق مناسبی صورت نگیرد و موتور قدرت مناسبی نداشته باشد.
اگر هم که فشار بالا باشد، منجر به بد کار کردن موتور و مصرف زیاد سوخت میشود؛ که نتیجهای جز آلودگی بیشتر محیط زیست و اتلاف انرژی نخواهد داشت.
از مزایای دیگر این گونه پمپ ها این است که کارکردنشان سبب گرم شدن آنها نخواهد شد؛ زیرا که سوخت با گذشتن از اطراف سیم پیچ های درون آن، باعث سرد شدن قسمت های گرم شده میشود.
مزیت دیگر این گونه پمپ ها وجود کلید حساس به ضربه است که درون محفظه پیشرانه و در خودروهای انژکتوری تعبیه شده است که با تصادف و چپ شدن خودرو، ارسال سوخت به پیشرانه قطع شده و پمپ قطع میشود، تا خطری برای اتومبیل پیش نیاید.
درون این پمپ ها یک سوپاپ یکطرفه نیز قرار داده شده تا سوخت در زمانی که موتور خودرو خاموش است، به داخل باک بازنگردد.
اما از معایب این گونه پمپ سوخت اتومبیل این است که با کم بودن بنزین و یا بدون سوخت بودن آن، همچنین با نفوذ ناخالصی به درون سوخت و داخل قسمت های حساس پمپ، سبب میشود که سوخترسانی دچار ضعف و مشکل گردد و عمر مفید پمپ را هم کاهش خواهد داد.
شاید دانستن این نکته جالب باشد که اکثر پمپ های الکتریکی و برقی امروزه بیشتر از نوعی هستند که در داخل باک خودرو قرار میگیرند و اصلیترین و مهمترین مزیت آنها نسبت به پمپ هایی که در خارج از باک قرار دارند، این است که صدای کارکردن موتور پمپ را کاهش داده و در خنک تر بودن آن ها نیز تاثیر دارند.