انواع دیگری از شیشه های اتومبیل هستند که به سبب گسترده نبودن آن ها و شاید در برخی مواقع بکارگیری اختصاصی از آن ها، بخوبی شناخته و معرفی نشده اند.
در این پست تلاش داریم تا با معرفی جامع تری از شیشه های مصرفی تا به الان، اطلاعات شما را در این زمینه افزایش دهیم.
اگر علاقه مند به دانستن هستید با ما همراه باشید.
انواع دیگری از شیشه های اتومبیل هستند که عبارتند از:
شیشه های Tempered یا Toughened
قبلا هم گفتیم که این نوع شیشه های خودرو را پس از برش کاری و شکل دهی تا دمای ۶۰۰ تا ۷۰۰ درجه حرارت می دهند و بلافاصله و با سرعت آنها را سرد می کنند تا سبب استحکام بیشتر شیشه گردد.
معمولاً این عملیات، استحکام شیشه را بین ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر خواهد کرد و یکی از مزایای دیگر این عملیات بر روی شیشه این است که در موقع شکست این نوع شیشه ها به ذرات کوچک و ریز اما بدون لبه های تیز و برنده تبدیل خواهند شد؛ که امکان آسیب دیدن سرنشینان را تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد داد.
تمامی عملیاتی که در این نوع شیشه ها انجام می شود، مانند خم کردن آن یا برشکاری بر روی شیشه باید تا قبل از تمپر کردن انجام گردد و بعد از تمپر شدن هرگونه عملیاتی سبب شکستن شیشه ها خواهد شد.
شیشههای Tempered در بیشتر خودروها به عنوان شیشه های عقبی و جانبی استفاده می شوند.
شیشه های Thermal Comfort
نوع جدیدی از شیشه ها که به Thermal Comfortمشهور هستند.
در این نوع از شیشههای خودرو با استفاده از یک لایۀ که سبب انعکاس اشعه مادون قرمز میشود؛ انتقال حرارت به داخل اتومبیل کاهش پیدا کرده و این مسئله خود سبب بهبود در عملکرد سیستم تهویه هوا خواهد شد.
شیشه های جداره نازک
این شیشه ها دارای وزن کمی هستند و در حال حاضر بر روی خودروهای Golf و Passat از این نوع شیشه استفاده میشود و کلا این شیشه ها بر روی خودروهایی نصب می گردد که وزن کم خودرو در آن از اهمیت زیادی بر خوردار است.
شیشه های پلاستیکی
مهندسین شیمی مشغول انجام آزمایشاتی هستند تا بتوانند با توسعه ی روند ساخت شیشه های پلاستیکی آنها را جایگزین شیشه های فعلی در اتومبیل کنند.
مهمترین مزیت شیشههای پلاستیکی کاهش وزن آنها و تاثیر نقش اساسی است که در وزن کلی اتومبیل ایفا خواهند کرد.
در ضمن ترکیبات و خواص و مقاوم سازی شیشه های پلاستیکی سبب به خطر افتادن جایگاه شیشههای کنونی خواهد شد.
شیشه های نشکن
این نوع شیشه ها از دو یا چند لایه شیشه تشکیل می شوند که به وسیله ورقه هایی از نایلون شفاف، تحت فشار و با حرارت زیاد و به عنوان شیشه های جاذب حرارت، عایق صوتی و شیشه ایمنی در اکثر خودروهای گرانقیمت از آنها استفاده می شود.
خاصیت کشسانی نایلون، مانع از پراکندگی ذرات شیشه و پخش شدن آنها در موقع بروز حادثه و شکستن شیشه خواهد شد.
شیشه های ایمن بدون طلق
این نوع شیشه ها برای شیشه های کناری و عقب خودرو تهیه می شوند. پس از برش و شکل دهی به آنها، شیشه را در کوره های الکتریکی تا دمای ۶۵۰ درجه سانتیگراد گرم کرده و به صورت ناگهانی سرد می کنند تا مقاومت آنها افزوده شود.