در پست قبل درباره کارکرد سیستم ترمز و اشکالاتی که ممکن است برای آن به وجود بیاید صحبت کردیم. در این پست به ادامه مشکلات مربوط به سیستم ترمز خودرو می پردازیم.
روتور ترمزِ خودرو
اگر سطح روتور بر اثر حرارت زیادی صدمه دیده باشد، رنگ آن به آبی یا بنفش تغییر خواهد کرد و اگر سطح روتر بر اثر گرما آسیب دیده باشد در زمانی که ترمز بگیرید، پدال ترمز، دائماً بالا و پایین می رود و در نتیجه ترمز به خوبی کار نخواهد کرد.
پس سطح روتر باید کاملاً صاف و صیقلی باشد تا بتواند با کمک لنت ترمز، به موقع خودرو را متوقف کند.
چسبیدن لنت ترمز خودرو به روتر
درگیر بودن دائمی لنت ترمز، با سطح روتر، بیشتر از یک مشکل را به وجود میآورد.
کالیبر ترمزِ خودرو باعث میشود لنت های ترمز، به سطح روتر بچسبند و در پایان خودرو متوقف شود.
وقتی نگهدارنده و پین های گیره ترمز، (که پیستون ها روی آن قرار دارند) خراب شوند، لنت ها و روتور دائم درگیر شده و به هم میچسبند.
در نتیجه لنتهای ترمز، و روتور بیش از اندازه گرم شده و با سرعت بیشتری فرسوده خواهند شد.
این در حالی است که مرتب خودرو به یک سمت کشیده می شود.
پس هرچه زودتر توسط یک متخصص ماهر این مشکل را برطرف کنید.
چراغ ترمزِ خودرو
اگر هنگام رانندگی چراغ ترمزِ خودرو روشن شود بدانید مشکل جدی حادث شده است، که در اغلب اوقات نشانه مشکل در سیستم هیدرولیک است. پس به هیچ عنوان به رانندگی ادامه ندهید.
پس وسیله نقلیه باید هرچه زودتر بازدید و بررسی شود و مشکل پیدا شده، قسمت آسیب دیده تعمیر و یا تعویض شود.
در بعضی وسایل نقلیه روشن بودن چراغ ترمزِ خودرو نشان دهنده این است که ترمزدستی بالاست.
ترمز دستی خودرو
بعضی اوقات احساس می کنید که اتومبیل تان به سختی شتاب می گیرد و یا این که صدای جیر جیر می شنوید.
در این حالت ترمز دستی را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که ترمز دستی بالا نیست. چون احتمال دارد فراموش کرده باشید که ترمزدستی را آزاد کنید، در نتیجه سیستم ترمز خودرو دچار آسیب میشود.
حتی ممکن است اگر مدت زمانی طولانی با ترمز دستی که بالاست حرکت را ادامه دهید، بعد از آزاد کردن آن دیگر خودرو حرکت نکند.
روتور فرسوده
مشکلاتی مثل رانندگی در سطوح ناهموار، مانند تپه ها و کوه ها، بکسل کردن طولانی خودروهای دیگر، پارک کردن کنار سیستم های خودکار آب و پاشیدن آب سرد روی روتور، می تواند باعث ایجاد مشکل در روتور شود.
فشار زیاد به روتر های ترمزِ خودرو، باعث تاب خوردن و فرسوده شدن آن میشود.
روترهای تاب خورده در زمان ترمزگیری باعث ایجاد مشکل در فرمان اتومبیل شده و لرزش به وجود میآورند.
در ثانی، روترهای تاب خورده باعث افزایش مسافت ترمز گیری شده و باعث خرابی لنت ها می شود. یا اینکه ترمز ضد قفل خودرو قبل از وقت موعد خود عمل می کند.
کم شدن قدرت ترمزِ خودرو
به علت کاهش اصطکاک بین لنت ترمزِ خودرو و روتور قدرت ترمزگیری در اتومبیل کم می شود.
اگر مدت زمان زیادی طول میکشد تا خودرو متوقف شود، مشکلِ کم شدن اثر ترمزگیری رخ داده، که به آن اصطلاحاً Brake Fade گفته میشود.
این مشکل میتواند کوتاه مدت و یا بلند مدت باشد.
اگر برای مدت طولانی در یک سرازیری رانندگی کنید، این کار باعث گرم شدن ترمز ها شده و در نتیجه لنت های ترمز خودرو و روتور دیگر به خوبی کار نمی کنند.
ولی زمانی که ترمزها خنک شدند باید دوباره به حالت عادی خود باز گردند و قابلیت اولیه را به دست آورند.
Brake Fade می توانند موقتی و کوتاه مدت باشد. پس باید لنت های ترمز، و روترها تعویض شوند.
به هر حال برای داشتن یک سیستم ترمزِ ایمن و مطمئن همیشه باید به قسمت های مختلف ترمز خودرو رسیدگی شود و اگر قسمت های آن فرسوده شده باشند، تعمیر و یا تعویض گردند.
این کار به امنیت و ایمنی خودرو و سرنشینان آن کمک زیادی خواهد کرد.