شاید بی توجهی به ترمیم شیشه ی شکسته و تحویل نگرفتن ترک های روی شیشه از نظر حفظ وقت و سرمایه گزینه ی وسوسه انگیز به نظر برسد اما باید بدانید که عوامل زیادی هستند که در بزرگ شدن و گستردگی ترک ها تاثیر گذارند.
ضمن اینکه باید به خطر رانندگی با شیشه شکسته و کاهش دید و یا مزاحمت هایی که برای دید راننده بوجود می آید نیز توجه کرد.
همیشه بحث اقتصادی و صرف هزینه در اولویت نیست!
یادمان باشد، سلامتی را نمیتوان با پول بدست آورد!
قبل از پرداختن به این موضوع، می خواهیم به عوامل زیادی که در بزرگ شدن و گستردگی ترک ها تاثیر دارند اشاره کنیم.
این عوامل عبارتند از:
الف) تابش مستقیم نور خورشید
که باعث می شود لایه های شیشه با سرعت منبسط شود، که منجر به بزرگ شدن ترک شیشه خواهد شد.
ب) فشار باد
چون بافت شیشه ی شکسته و آسیب دیده بسیار حساس است، با وزش باد شدید و فشار باد هم می تواند ترک گسترش یابد.
پ) اثر ضربات
حتی برخورد شی کوچک و یا وارد شدن ضربه ای کوچک و تماس با شیشه ممکن است ترک شیشه را بیشتر کند.
ت) کولر و بخاری
استفاده از کولر در فصل گرما و استفاده از بخاری در فصل سرد و ایجاد اختلاف دما بین هوای بیرون و اتاق خودرو، و ایجاد انقباض و انبساط ،ترک را یقینا گسترش خواهد داد.
پس با توجه به عوامل فوق و خطری که وجود دارد، نمی توان نسبت به تعویض و یا ترمیم شیشه شکسته بی اعتنا بود. و کلا دو راهکار اساسی در مواجهه با این صدمات پیش روی ما وجود دارد.
اما چند فاکتور مهم در تعیین این تصمیم دخالت دارند که می خواهیم این فاکتورها را به ترتیب برای شما بازگو کنیم
اندازه ی ترک
در راهنمای استاندارد تعمیر شیشه های لامینیت خودروها، اندازه قابل تعمیر و ترمیم شیشه ی شکسته با توجه به نوع آسیب وارد شده ،بیشترین حد را در ترک ها به طول ۳۵ سانتی متر و در پریدگی ها با قطر۵/۷سانتیمتر در نظر می گیرند.
این اندازه ها با توجه به مکان آسیب دیده، و توانایی و مهارت تعمیر کار، و دستگاه های مورد استفاده قابل تغییر است. اما در مجموع بریدگی های به قطر۴/۲ دهم سانتی متر و ترک هایی به طول ۶۸/۷سانتیمتر به راحتی قابل ترمیم می باشد.
عمق ترک
همانطور که متذکر شدیم شیشه جلوی اتومبیل ها اغلب از ساختاری سه لایه تشکیل شده، به این صورت که یک لایه میانی از پلاستیک در بین دو لایه از شیشه قرار می گیرد.
اگر ترک و پریدگی از لایه بیرونی عبور کرده و به لایه داخلی برسد، تقریبا ترمیم شیشه ی شکسته غیر ممکن خواهد بود. میزان عمق نفوذ ترک در شیشه رابطه مستقیمی با اندازه ترک دارد.
محل شکستگی
امکان ترمیم شیشه وابستگی زیادی به محل شکستگی دارد. قسمتی از شیشه جلو که در راستای دید راننده قرار دارد، و یا در مسیر برف پاکن سمت راننده است، جزو نقاطی است که نباید به ترمیم آن اندیشید.
چون در صورت ترمیم آثار به جا مانده از آن می توانند تصاویر نادرستی از جاده و روبروی راننده به او منتقل کرده و او را به اشتباه بیندازند.
حتی اگر شکستگی ها تا لبه های کناری و اطراف شیشه جلو ادامه پیدا کند احتمال دارد که یکپارچگی ساختار شیشه تحت تاثیر قرار گرفته و از مقاومت آن کاسته شود.
همچنین آسیب وارده به قسمت های بینایی سنسورهایی، منجمله سنسور باران، سیستم ترمز اتومات، سیستم هشدار تعویض خطوط و سیستم های کمکی خودرو غیرقابل ترمیم هستند.
این سنسورها نیاز به دیدن بسیار شفاف از اطراف خود دارند و حتی بهترین تعمیرات در بالاترین سطح آن ممکن است باعث بروز ایرادات و مشکلات و در نتیجه خطرات غیرقابل جبرانی شود.