اگر راننده هستید لازم است کمی بیشتر در مورد جعبه دنده و دنده اتومبیل بدانید. چرا که اگر اطلاعات درست و صحیحی از عملکرد این سیستم بدانید می توانید استفاده درست و بهینه ای از آن داشته باشید.
در ادامه همراه ما باشید تا درباره عملکرد جعبه دنده و چرخ دنده مطالبی را بیان کنیم.
جعبه دنده معمولاً به وسیله یک کلاچ به موتور متصل می شوند، پس از محور ورودی جعبه دنده در واقع همان محور خروجی کلاچ است که دقیقاً با دورههای میل لنگ موتور می چرخد.
وقتی پایتان را روی کلاچ فشار میدهید ارتباط موتور و جعبه دنده قطع می شود.
پس موتور میتواند کار کند در حالی که ماشین ثابت و بی حرکت است.
اگر پدال را رها کنید، محور اول که به کلاچ متصل است و به کمک چرخ دنده ها و با کمک هم کار می کنند، به موتور متصل می شود و چرخ دنده با همان سرعت موتور شروع به چرخش می کند.
محور زیرین و چرخ دنده های سوار بر آن، که محور کمکی نامیده میشود همه به این مجموعه متصل هستند. در نتیجه چرخ دندههای روی آن با هم حرکت میکنند.
محور سمت راست و محور زیرین توسط دو چرخ دنده مستقیماً به هم وصل هستند. پس اگر محور متصل به کلاچ حرکت کند محور زیرین نیز می چرخد.
هر گاه شما پای خود را از روی کلاچ بردارید، قدرت از موتور به محور کمکی انتقال پیدا میکند.
محور بالایی هم که یک محور دندانه دار است و محور محرک نامیده می شود، از طریق دیفرانسیل به چرخ های ماشین متصل شده و آنها را به حرکت در می آورد. هر وقت که چرخهای اتومبیل بچرخند، محور محرک نیز در حال چرخش خواهد بود.
چرخ دنده های این محور که روی بلبرینگ قرار دارند، می توانند جدا و مستقل از محور محرک بچرخند.
پس اگر موتور اتومبیل خاموش باشد، ولی ماشین حرکت کند، محور محرک نیز می تواند در درون این چرخ دنده ها بچرخد، در صورتی که چرخ دنده ها و محور کمکی بیحرکت باشند.
در جعبه دنده ، اما وظیفه حلقه دندانه دار این است که یکی از چرخ دنده های بالایی را به محور محرک متصل کند و این حلقه ی متصل به محور به همراه آن نیز بچرخد.
این حلقه دندانه دار به کمک دسته دنده میتواند به چپ و راست حرکت کند تا با یکی از چرخ دنده ها درگیر شود. روی حلقه، برآمدگی هایی وجود دارد که با سوراخ هایی که روی چرخ دنده بالا تعبیه شده چفت می شود.
اگر حلقه بین دو دنده باشد میگویم دنده در حالت خلاص است در این حالت همه چرخ دنده های بالایی روی بلبرینگ های خود می چرخد، در صورتی که محور محرک آنها ثابت است
پس اگر ماشین مثلاً با دنده یک حرکت کند، وقتی شما دنده را جا می زنید، حلقه دندانه دار به چرخ دنده یک میچسبد.
در این موقع محور سمت چپ که به موتور متصل است محور کمکی را میچرخاند.
هر سه چرخ دنده بالایی به همراه محور کمکی به حرکت در می آیند.
ولی چون حلقه دندانه دار فقط به چرخ دنده سمت راست متصل است محور محرک فقط با سرعتی برابر با آن حرکت میکند. چرخ دنده های سمت چپ هم روی بلبرینگ خود بیهوده و هرز می چرخند.
در این پست سعی کردیم شما کاربر عزیز سایت اتوکلینیک رضایی را با عملکرد جعبه دنده آشنا کنیم. در پست های آتی سعی داریم که اطلاعات مختصر و مفیدی درباره سایر بخش های اتومبیل منتشر کنیم. با ما همراه باشید.