در پست قبلی در مورد چگونگی کار کنیستر در خودرو توضیحاتی دادیم و این قطعه ی مهم را بیشتر معرفی کردیم . اما در این مطلب می خواهیم شما را با درست کار کردن کنیستر در خودرو و تعویض به موقع آن آشنا کنیم. اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید ما را همراهی کنید.
برای اینکه بدانید کنیستر در خودرو درست کار می کند یا نه؟ موقع روشن بودن موتور می توانید قسمت اتصال شیلنگ باک به کنیستر را جدا کرده و مکش هوا را از سر شیلنگ ها بررسی کنید. اگر مکش به اندازه ی کافی وجود داشته باشد، نشان میدهد که این قطعه درست عمل کرده و مکش بخار بنزین به درستی صورت میگیرد.
همین طور باید مکش هوا از مجرای هوای آزاد را هم کنترل کنید.
کارخانجات سازنده ی این قطعه زمان تعویض آن را به طور متوسط در حدود استفاده ی ۲۴ ماه و یا طی کردن مسافت سی هزار کیلومتر عنوان کرده اند.
اما باید به طور کلی بدانید قابلیت جذب برای زغال ها یا همان کربن های کنیستر در خودرو زمان محدودی دارد، به طوری که اگر به موقع اقدام به تعویض آنها نکنید، به علت کاهش قابل توجه جذب ذغالها عملکرد این قطعه از بین رفته و مختل خواهد شد.
اما در صورت عملکرد صحیح، این قطعه میتواند باعث کاهش فراوانی در مصرف سوخت شود.
شنیدن صدای تق تق:
اگر گاهی صدای تق تق شنیده میشود، ممکن است به علت شکستگی مخزن کنیستر و یا پارگی شیلنگ های آن باشد.
استشمام بوی بنزین:
اگر بوی بنزین را دائما احساس کردید، باید به بررسی شیلنگها و یا درب باک بپردازید. اگر درب باک را باز کردید و بخارات بنزین با فشار از آن به سمت خارج بیرون آمد، نشان از خرابی دریچه ی قطع کن این قطعه دارد.
اگر حتی بوی بنزین گه گاهی به مشام میرسد، باز هم نشان از خرابی و ایراد در کنیستر در خودرو دارد.
روشن شدن چراغ چک خودرو:
اگر هم که چراغ چک در اتومبیل روشن شود، در این صورت با دیاگ زدن خودرو این نقص قابل تشخیص و بررسی خواهد بود.
محل قرارگیری کنیستر در مسیر خروجی بخارات از باک تا موتور خودرو است. ولی میتواند در خودروهای مختلف در مدارهای متفاوتی قرار گرفته و نصب شوند.
اما مهم این است که کار اصلی در همه ی اتومبیل ها در این قطعه یکسان و مانند یکدیگر است.
تبخیر شدن بنزین از درون زغال فعال یا همان دانه های کربن باعث خشک شدن این ذغالها می شود. ولی با همین عمل شرایط جذب مجدد بخارهای حاصله از سوخت بنزین دوباره فراهم می گردد.
پس همین کربن فعال است که قسمت اعظم کنیستر خودرو را شامل میشود و میتواند بخارات خارج شده از باک را در خود ذخیره کرده و وقتی که خودرو روشن شود با پس دادن بخارها و گازهای ذخیره شده آنها را به سمت موتور و جهت سوختن در سیلندر آزاد کند.
اگر این قطعه به هر دلیلی کار نکند بخار بنزین در داخل باک خودرو جمع شده و با باز کردن درب باک، بخار بنزین با فشار زیادی خارج خواهد شد؛ که این مسئله بخصوص در مسیرهای طولانی و در فصول گرم سال بیشتر اتفاق میافتد.
به طور کلی کار کردن کنیستر خودرو را میتوان برای برآوردن مواردی خلاصه کرد که عبارتند از: