تا اینجا تلاش کردیم تا به معرفی چندین قطعه از قطعات خودرو بپردازیم. سگدست خودرو هم یکی دیگر از قطعات خودروست و ما در این پست به معرفی و چگونگی کارکرد این قسمت خواهیم پرداخت.
لطفا ما را همراهی کنید تا شناخت بیشتری از این قطعه که از قضا اسم جالبی را هم دارد، برایتان حاصل شود.
سگدست خودرو اصلی ترین قطعه تشکیل دهنده چرخ محسوب می شود که نقش اساسی را در جلوبندی اتومبیل ایفا می کند و از اجزای تشکیل دهنده جلوبندی به شمار می رود.
سیستم انتقال قدرت، سیستم تعلیق و دیگر اجزای تشکیل دهنده چرخ خودرو به آن متصل می گردند و در سیستم مکانیزم فرمان اتومبیل نیز نقش مهمی را در هدایت خودرو در مسیر مورد دلخواه راننده و به حرکت درآمدن چرخ ها، بر عهده دارد.
در اتومبیل های قدیمی با اکسل غیر مستقل، مثل کامیون ها و یا در اتومبیل های شاسی بلند، سگدست بر روی میل سگدست می چرخد، اما در واقع سگدست روی محور یا سیبک خودرو نصب می شود.
سگدست قطعه ای لولا مانند است که دیسک های ترمز، کمک ها، اتصالات چرخ ها، توپی و فرمان خودرو همگی به آن متصل می شوند.
این قطعه به عنوان نشیمنگاه چرخ نیز شناخته می شود.
محوری که چرخ، حول آن می چرخد و روی آن یاتاقان بندی می شود یا به عبارت ساده تر لولایی که برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان استفاده می شود، نشیمنگاه یا همان سگدست خودروست.
این قطعه در حقیقت یک میله فلزی است که در دنباله ی اتومبیل قرار دارد و حرکت را از فرمان به چرخ های خودرو منتقل می کند.
می دانید که قسمت جلوبندی خودرو در زیر خودرو قرار گرفته و وظیفه هندلینگ در دست اندازها، پیچ های جاده ای، چاله ها و… بر عهده دارد.
جلوبندی خودرو از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظایفی را بر عهده دارند تا بتوانند چرخ خودرو را به گردش درآورند.
سگدست خودرو هم یکی از این قطعات محسوب می شود.
این قسمت به کمک یک پین بزرگ نسبت به محور، نقش یک لولا را بازی می کند که قابلیت چرخش نسبت به آن را دارد.
سگدست در خودروهای مختلف از نظر عملکرد و وظیفه ای که انجام می دهد، یکسان است اما ممکن است از لحاظ شکل و ساختار ظاهری تفاوت هایی با انواع دیگر خود داشته باشد.
همه ی انواع سگدست دو وظیفه ی بزرگ و مهم را بر عهده دارند که عبارت است از:
اگر این قطعه در اثر ضربه، فشار و یا به هر علت دیگری آسیب ببیند، بیشترین واکنش را بر روی زاویه ی چرخ ها خواهد گذاشت و از اصلی ترین نشانه های خرابی آن تمایل کشیده شدن فرمان به یک سمت و در یک جهت است که در این صورت سیستم جلوبندی ماشین آسیب دیده و ممکن است که فنرها و تبق نیز دچار صدمه شوند.
در این مواقع بهتر است این قطعه را که هزینه ی چندانی را هم دربرندارد تعویض کنید و پیشنهاد می کنیم که در این صورت بلبرینگ ها نیز تعویض گردند.