در مطالب قبلی در مورد کلاچ صحبت کردیم. اما در این پست می خواهیم در باره سیم کلاچ و کاربرد آن در اتومبیل برای شما توضیحاتی را
سیم کلاچ هم مانند دیگر قطعات خودرو احتیاج به رسیدگی و در صورت خراب شدن نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد. اگر با ما همراه باشید همه مطالب لازم را در مورد این قطعه خواهیم آموخت.
پس از پدال کلاچ، سیم کلاچ قرار دارد. نیرویی را که توسط راننده از طریق فشردن کلاچ به سیمکلاچ وارد می شود به وسیله ی سیم کلاچ به کیت کلاچ منتقل می شود.
سیم کلاچ مانند سیم ترمز دوچرخه عمل میکند و همانند آن نیز در داخل یک پوشش از لاستیک قرار دارد؛ که با فشردن پا بر روی پدال کلاچ، فشار وارده، اهرم متصل به صفحه کلاچ را حرکت داده و در نتیجه دنده ها آزاد می شوند.
به عبارت دیگر وقتی که پای خود را بر روی پدال کلاچ قرار می دهید، همانند آنچه که در ترمز موتورسیکلت و دوچرخه اتفاق میافتد، سیم در درون غلاف پلاستیکی خود کشیده شده و به سمت عقب حرکت می کند. این سیم به یک اهرم در بخش انتهایی کلاچ متصل بوده و کشیده شدن آن باعث میشود که تا خودرو به حالت خلاص درآمده و آماده ی تعویض دنده گردد.
در ساده ترین تعریف اینطور می شود عنوان کرد که، سیمکلاچ از پدال کلاچ به شیش گیربکس متصل می شود و نیروی فیزیکی که همان فشار پا بر پدال است را به صفحه کلاچ منتقل کرده و باعث آزاد شدن صفحه کلاچ، و در نهایت هم باعث عوض شدن دنده میشود.
تنظیم سیم کلاچ کار سختی نیست و نیاز به مکانیک و تعمیر کار ماهر ندارد. بلکه خود راننده البته با داشتن اطلاعات کمی در این زمینه میتواند در صورت نیاز آن را تنظیم و دوباره رگلاژ کرده و یا آن را تعویض کند.
حتی برای شناخت عیوبی که در این قطعه به وجود می آید، شما با بازدید دوره ای می توانید به راحتی آن ها را تشخیص دهید و فقط با بازدید چشمی کاملا میتوانید پی ببرید که آیا سیم کلاچ نیاز به تنظیم و یا احتیاج به تعویض دارد یا خیر.
با شناخت و آموزش چند نشانه و علامت شما هم می توانید به خرابی سیمکلاچ پی ببرید که بعضی از آن ها عبارتند از:
جا نرفتن دنده ها:
با فشار دادن پدال کلاچ، خودرو به صورت کامل خلاص نشده و دنده ها با سختی جا می روند.
سفت شدن پدال کلاچ:
پدال کلاچ به سختی بالا و پایین رفته و بسیار سفت عمل می کند.
شل شدن پدال کلاچ:
پدال کلاچ با کمترین فشاری به سمت پایین رانده میشود و در اصطلاح پدال شل شده است.
کار نکردن کلاچ:
کلاچ دیگر، کار نکرده و خالی شده است؛ که می تواند نشان از بریده شدن سیم کلاچ باشد.
لرزش کلاچ:
پس از اینکه پدال کلاچ را رها میکنید، سیستم کلاچ باز هم درگیر است و دچار لرزش می شود.
پایین بودن کلاچ خودرو:
کلاچ در جای مناسب خود عمل نکرده و نیاز است که پای خود را بیشتر از اندازه ی معمول روی پدال فشار دهید تا عمل کند.؛ یا در اصطلاح کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند.
بالا بودن کلاچ:
یا اینکه کلاچ را بعد از آنکه آن را رها کردید، باید با نوک پا به طرف بالا بکشید؛ که نشان از درگیر بودن کلاچ در موقع رها کردن آن است.
امیدواریم مطالب فوق تا اندازهای شما را درشناخت بیشتر این قطعه از اتومبیل یاری کرده باشد در ادامه مطلب هم همراهمان باشید.
بازگو کنیم.