فکر می کنید فیوزهای یک خودرو چه عملکردی دارند و چگونه کار می کنند؟ اگر شما خودتان جزو کسانی باشید که شغل تان در رابطه با برق و الکتریک است حتما در مورد این موضوع نکاتی را می دانید.
ولی حتما کسانی هستند که در مورد چگونگی عملکرد فیوز اطلاعاتی ندارند و یا اینکه دانش آنان در این زمینه بسیار محدود است.
اگر مایلید که چیزهایی در این مورد بدانید با مطالعه ی این پست، تا حدودی به این شناخت خواهید رسید کماکان و مثل همیشه همراهمان باشید.
فیوزهای یک خودرو از تنوع زیادی بر خوردار هستند و انواع مختلف و متعددی دارند، پس مشخصاً دارای عملکرد و کارکردهای متفاوتی هم هستند.
فیوزهای خودرو دارای یک نوار فلزی هستند که در داخل یک محفظه ی نارسانا قرار گرفته، که یک جرقه گیر هم در آن وجود دارد و همین طور که می دانید فیوز های مورد استفاده در خودرو دارای قسمت ذوب شونده هم می باشند.
هر گاه که جریان برق بیش از حد مجاز افزایش پیدا کند، نوار فلزی موجود در آن ذوب شده و در نتیجه مسیر جریان برق بسته و جریان قطع خواهد شد.
اما جعبه فیوز، همانطور که از اسم آن پیداست، جعبه ای است که تمام فیوز ها در آن قرار میگیرند و تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از این قسمت تغذیه می شوند.
استفاده کردن از این جعبه، سبب میشود تا سیم کشی قسمت های مختلف خودرو نظم بیشتری داشته و عیب یابی و رفع مشکل چنانچه از قسمت الکتریکی خودرو باشد بسیار راحت تر و آسان تر صورت می گیرد.
فیوزهای یک خودرو و انواع آن با ظرفیتها و گنجایش های مختلف و حتی در رنگ های متفاوت ساخته میشود و در داخل جعبه فیوز نصب می گردد.
در دفترچه راهنمای هر خودرو نقشه تمام فیوزها و وظیفه برق رسانی هرفیوز به دیگر قطعات خودرو مشخص شده است.
اگر با دقت به این فیوزها نگاهی بیندازید می بینید که در روی آن عددی نوشته شده است که نشان دهنده ی ظرفیت فیوز است.
مثلاً اگر بر روی فیوضی عدد ۲۰ نوشته و ثبت شده باشد به این معناست که حداکثر جریانی که این فیوز می تواند تحمل کند، فقط ۲۰ آمپر خواهد بود و اگر جریان بیشتر از این مقدار گردد، فیوز دیگر عمل نکرده و جریان مدار در مسیر قطع می گردد.
این قطعی سبب می گردد تا دستگاه مصرف کنندهای که برق خودرو را از طریق فیوز میگیرد، دیگر برقرسانی نداشته باشد و از مدار خارج گردد و این کار به این دلیل صورت می گیرد تا از بروز مشکلات اساسی در خودرو با نوسانات شدید جلوگیری به عمل آید.
به صورت کلی عنوان کردیم که تمام فیوزها بر اثر اضافه شدن جریان بیش از قدرت و توان آن ها خواهند سوخت.
اما چرا این جریان الکتریکی از حد معمول خود تجاوز میکند؟
در این قسمت برخی از این دلایل را عنوان می کنیم، که عبارتند از: