اگرچه که سگدست اتومبیل قطعه ای ساده به شمار می آید، اما ضمن نگهداری چرخ وظیفه چرخاندن آن را بر روی محور فرمان نیز بر عهده دارد و در صورت خرابی، سبب کشیده شدن خودرو به یک سمت خواهد شد که در این شرایط رانندگی بسیار مشکل خواهد بود.
در این مطلب به ارائه توضیحات بیشتری در مورد این قسمت از خودرو می پردازیم.
نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که نوع سگدست اتومبیل در چرخ های جلوی آن با سگدست چرخ های عقب خودرو با هم تفاوت دارد.
سگدست های جلویی اتومبیل لولا مانند هستند و از بازویی برخوردارند؛ که وظیفه بازویی در آن، زاویه دار کردن چرخ هاست و به منظور فرمان پذیر کردن نشیمنگاه چرخ های جلو مورد استفاده قرار می گیرد.
در این نوع سگدست پلوس اتومبیل، وظیفه ی انتقال نیرو از گیربکس به چرخ را دارد و کاور دیسک ترمز نیز به آن متصل می گردد.
اما چرخ های عقب اتومبیل به دلیل اینکه ثابت هستند از این بازوی فرمان پذیر بی نیاز خواهند بود.
در سگدست چرخ عقب یک بازو برای اتصال طبق بالا و یک بازو برای اتصال طبق پایین وجود دارد، ولی نیاز به بازویی که مربوط به فرمان پذیری است نیست.
از قطعاتی که به سگدست اتومبیل متصل می گردد، بلبرینگ چرخ است که اتصال این مجموعه به وسیله ی پیچ و مهره انجام می گیرد.
بلبرینگ چرخ مجموعه ای از چندین قطعه ی بزرگ و کوچک است که در دو مدل ثابت و متحرک نقش خود را ایفا می کند.
بدین صورت که مجموعه ی بلبرینگ به کمک چهار پیچ بر روی سوراخ هایی که بر روی سگدست قرار گرفته متصل می شوند و به کمک مهره سفت می گردند.
البته معمولا سوراخ های سگدست رزوه شده اند و نیازی به مهره نیز ندارند.
آن قسمت از بلبرینگ که به کمک چند پیچ بر روی سگدست متصل شده است، بخش ثابت بلبرینگ و بخشی که نسبت به قسمت ثابت می چرخد، قسمت متحرک بلبرینگ است.
با وجود دو ردیف ساچمه ای که مابین این دو قسمت قرار گرفته، امکان چرخش در آن ایجاد می شود.
به زبان ساده تر قسمت ثابت بلبرینگ چرخ با پیچ به سگدست خودرو متصل می گردد و قسمت متحرک آن به وسیله ی دو ردیف ساچمه نسبت به قسمت ثابت آن چرخش می کند.
بر روی قسمت متحرک و چرخان بلبرینگ، دیسک ترمز نصب می شود که به همراه چرخ به صورت همیشگی و دائم در حال چرخش است، دیسک ترمز نیز دارای یک کاور است که مابین سگدست و بلبرینگ واقع شده است.
رینگ و لاستیک هم از طریق اتصال به دیسک ترمز، به نوعی به سگدست ارتباط پیدا می کنند.
سگدست ها به صورتی طراحی و ساخته شده اند که پلوس خودرو بتواند نیرو را از گیربکس بگیرد و آن را به قسمت متحرک بلبرینگ منتقل کند؛ اگر چرخ خودرو فقط بچرخد و نیرویی را از گیربکس نگیرد یعنی چرخ غیر متحرک است.
در این حالت شکل سگدست تغییر می کند و به صورت مخروطی شکل ساخته می شود.
البته این را هم اضافه می کنیم که بعضی از انواع سگدست های مخروطی هم متحرک هستند طوری که وسط آنها توخالی است و پلوس از مرکز آن می گذرد.
همانطور که قبلا هم گفتیم شکل ظاهری سگدست خودرو با یکدیگر متفاوت است.
چون چرخ ها همیشه نیروی خود را از گیربکس خودرو دریافت نمی کنند، (برخی چرخ ها اصطلاحا غیرمحرک هستند و فقط می چرخند) در این صورت آنها به نیروی گیربکس نیازی ندارند و در نتیجه شکل ظاهری سگدست در آنها متفاوت است.
برای چرخ های غیر محرک هم از سگدست های مخروطی شکل استفاده می شود.
در این مدل، پلوس از طریق سوراخی که در میانه ی مخروط ایجاد شده عبور می کند و به سایر اجزا و قطعات چرخ متصل می گردد.
به هر حال سگدست اتومبیل اصلی ترین قطعه ی جلوبندی خودروست که سایر اجزای چرخ و سیستم تعلیق بر روی آن بسته می شوند و خرابی در آن ما را با مشکلاتی در هنگام رانندگی مواجه خواهد کرد.