تا به حال شده هنگام تعویض دنده اتومبیل کلاچ را نگرفته و دنده را عوض کنید؟ در این صورت حتما با صدای بدی که بیانگر یک اشتباه بزرگ است مواجه شده اید که خرابی صفحه کلاچ را به همراه دارد. در این پست می خواهیم به چگونگی عملکرد کلاچ اتومبیل بپردازیم. پس با ما همراه باشید.
کاربران عزیز سایت اتوکلینیک رضایی امیدواریم که تا اینجا اطلاعاتی در مورد اتومبیل در اختیار شما قرار گرفته برایتان مفید و قابل استفاده بوده باشد.
در این پست اطلاعاتی در مورد کلاچ اتومبیل در اختیار شما قرار خواهیم داد
کلاچ اولین قطعه مکانیکی در سیستم انتقال قدرت خودرو است که وظیفه قطع و وصل ارتباط محور خروجی پیشرانه با محور جعبه دنده را به عهده دارد.
در اتومبیل ها کلاچ اتصال بین فلایویل موتور و گیربکس را برقرار می کند و روی آن کنترل دارد، یا به عبارت دیگر کلاچ وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو از آن استفاده میشود.
این انتقال نیرو در حالت درگیر، از یک قسمت (مولد نیرو) به قسمت دیگر (دستگاه انتقال نیرو) انجام میشود اما کلاچ همیشه درگیر نیست و میتواند آزاد باشد.
کلاچ در هر جایی که کنترل انتقال نیرو یا حرکت نیاز باشد کاربرد دارد. چه برای کنترل میزان انتقال نیرو و چه برای مدت زمان آن.
کاربرد کلاچ در واقع تعویض دنده یا متوقف کردن خودرو است آن هم برای اینکه موتور خاموش نشود.
دستگاه کلاچ به وسیله پدال کلاچ که زیر پای چپ راننده قرار می گیرد به کار می افتد. وقتی راننده پدال کلاچ را تا انتها فشار می دهد، با فشار به پدال صفحه فلایویل جدا میشود و نیرو به گیربکس یا همان جعبه دنده نمیرسد و در نتیجه چرخ های خودرو آزاد می شود.
اما برعکس با رها کردن کلاچ، صفحه کلاچ اتومبیل به فلایویل می چسبد و نیروی موتور، تابع سرعت و قدرت دنده گیربکس میشود.
پس وظیفه کلاج اتومبیل اتصال و قطع ارتباط در شفت در حال چرخش است.
در این حالت یکی از شفت ها معمولا به یک موتور متصل است و شفت دوم وظیفه تامین نیروی لازم برای انجام کارها را بر عهده دارد.
کلاچ یا در گیرد است و یا آزاد؛ در حالت درگیری کلاچ دو شفت را در هم متصل می کند و باعث چرخش آنها با سرعت مساوی و یا چرخش آنها با سرعت متفاوت میشود.
وقتی که کلاچ در حالت آزاد است شفت ها از هم جدا هستند.
برای تعویض دنده ها باید وسیلهای به طور موقت نیرو را از گیربکس یا همان جعبه دنده آزاد نماید و پس از تعویض دنده مجدداً نیرو را برقرار کند که این وظیفه بر عهده سیستم کلاچ اتومبیل است.
به حالتی که کلاچ گرفته می شود حالت خلاصی و به حالتی کلاچ رها می شود حالت درگیر شدن کلاچ گفته می شود.
کار کلاچ را در سه قسمت خلاصه و تقسیم بندی می کنیم:
امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در پست های بعدی شما را با انواع کلاچ آشنا خواهیم کرد.