وقتی در شهرهای شلوغ و پرجمعیت زندگی می کنید و گرفتار ترافیکهای سنگین شهری می شوید نیاز به داشتن یک کلاچ برقی برای ماشین را بیشتر حس خواهید کرد.
چون یکی از مشکلات و معضلات اساسی برای هر راننده ای به کلاچ و ترمز خودرو مربوط میشود.
این مسئله علاوه بر آسیب رساندن به ماشین، خستگی و عوارض جسمانی را برای راننده به دنبال خواهد داشت.
در این پست می خواهیم شما را با کلاچ اتومات یا برقی آشنا کنیم، لطفاً با ما همراه باشید.
در واقع کلاچ برقی یک دستگاه الکترومکانیکی است که با بهره گیری از آن، دیگر نیازی به کلاچ و ترمز نخواهیم داشت؛ ضمن اینکه این سیستم قابل نصب بر روی انواع خودروها نیز هست.
بسیاری از شرکتهای خودروسازی با پیشرفت تکنولوژی بر آن شدند تا راهکارهایی را برای بهتر شدن شرایط رانندگی پیدا کنند و آن نصب گیربکس اتوماتیک با کمک گرفتن از کلاچ اتوماتیک بود؛ که در این پست به چگونگی عملکرد آن خواهیم پرداخت.
این نوع کلاچ مکانیزمی همچون گیربکس اتوماتیک در خودرو دارد؛ ولی تفاوت آن با گیربکس در این است که گیربکس اتوماتیک پس از حرکت خودرو تعویض دنده را به صورت کاملا اتوماتیک انجام می دهد و دیگر به ترمز و کلاچ نیازی ندارید.
اما در سیستم استفاده از کلاچ اتومات فقط کلاچ گیری به طور اتوماتیک انجام شده ولی راننده تعویض دنده، یعنی افزایش دنده به دنده معکوس را باید به صورت دستی انجام دهد.
پس در این صورت در سیستم کلاچ هوشمند تنها عمل کلاچ گیری به صورت خودکار انجام شده و دیگر به نیم کلاچ گرفتن برای تعویض دنده توسط پا نیازی نخواهید داشت.
در سیستم کلاچ برقی یا اتوماتیک اطلاعات دور موتور خودرو، توسط ECU یا همان کامپیوتر خودرو دریافت میشود تا به هنگام زیاد شدن دور موتور در اتومبیل به صورت اتومات، عمل نیم کلاچ اجرا شود.
وقتی هم که دور موتور به بالاترین میزان مناسب خود برای تعویض دنده رسید؛ نیم کلاچ به تمام کلاچ تبدیل شده تا راننده بتواند به صورت دستی دنده را عوض کند.
در صورت پایین آمدن دور موتور هم که به صورت اتوماتیک با رها شدن کلاچ در خودرو مواجه هستیم.
در سیستم کلاچ برقی هنگامی که نیاز به بالارفتن از شیب وجود داشته باشد؛ عمل نیم کلاچ انجام شده و یا در موقعی که ترمز به صورت ناگهانی صورت بگیرد؛ عمل کلاچ گیری برای تعویض معکوس دنده و نگه داشتن خودرو بدون خاموش شدن موتور انجام خواهد شد.
پس مشاهده میکنید کلاچ اتوماتیک فقط در افزایش و یا کاهش دنده عملکرد ندارد.
باید گفت بعد از نصب سه قطعه که به صورت الکترونیکی بر روی خودروی شما اضافه شده و دسته دنده ی خودرو به یک دنده و سیستم هوشمند مجهز شده است ؛ این دنده هوشمند دارای سنسورهایی است که با عملکرد خود از درگیری های بی مورد صفحه و دیسک در خودرو جلوگیری میکند؛ که باعث افزایش راندمان انتقال قدرت در خودروی شما می شود.
اگر مکانیسم کلاچ برقی را به یک گیربکس اتوماتیک تشبیه کنیم؛ تفاوت این است که در گیربکس اتومات، بعد از شروع حرکت در ماشین دیگر راننده نیازی به کلاچ و دنده نخواهد داشت؛ اما در سیستم کلاچ هوشمند برقی تنها سیستم کلاچ گیری به صورت خودکار و اتوماتیک انجام شده و عمل تعویض دنده به صورت دستی و توسط خود راننده انجام خواهد شد.
در کلاچبرقی شما برای تعویض دنده و یا برای نیم کلاچ گرفتن نیازی ندارید که از پای خودتان بر روی کلاچ استفاده کنید؛ پس از نصب کلاچ برقی کلاچ گیری برای سهولت کار راننده به صورت ضامنی که روی سر دنده تعبیه شده است انجام می گیرد.
اشتباهاتی که سبب می شود کارایی و راندمان کلاچ اتوماتیک پایین بیاید عبارتند از: