در مطالب قبلی توضیحات مختصری در مورد تیونینگ و یا همان تون آپ کردن خودرو عنوان کردیم. اما شما که می خواهید خودرو خود را ارتقاء داده و آن را اسپرت کنید، آیا به هدف خود در این زمینه اندیشیده اید؟ اگر تا به حال به آن فکر نکرده اید، بعد از مطالعه این پست حتما این کار را انجام دهید.
ضمن اینکه ابتدا به دسته بندی گروه هایی که در زمینه ی تیونینگ کار می کنند خواهیم پرداخت.
شرکت های تیونینگ خودرو به چند دسته تقسیم بندی می شوند.
شاید بتوان شرکت های تیونینگ خودرو را به دو گروه تقسیم بندی کرد.
گروه و یا شرکت هایی که به طور کاملا تخصصی با تیونینگ آشنایی داشته و هر کدام از آن ها در زمینه ی خاصی فعالیت میکنند. مثلاً در زمینه های آیرودینامیکی میتوان شرکت Kenwood و یا در زمینه ی سیستم تعلیق شرکت Eibachو یا در زمینه ی سیستم اگزوز شرکت Sebringو یا بسیاری از شرکت های دیگر که در زمینه های خاصی فعالیت دارند را نام برد.
استفاده از محصولات شرکت های دیگر:
اما دسته ی دوم آنهایی هستند که با محصولات یک یا چند شرکت دیگر مشغول به تیونینگ کردن کامل اتومبیل ها هستند. البته این کار با استفاده از دانش فنی کارشناسانی انجام میگیرد که خود تخصصی در زمینه ی خودرو دارند. این تغییر میتواند شامل تمام مشخصات یک خودرو، از قسمت ظاهری آن تا تغییر مشخصات و اسپرت کردن خودرو در زمینه های فنی مانند: تغییر قدرت در موتور و یا در سیستم تعلیق و یا سیستم برقرسانی و…. باشد.
که در اصطلاح این شرکتها، به تیونرهای General معروف هستند.
اما قبل از تیونینگ کردن اتومبیل خود بهتر است تا سوال هایی را از خود بپرسید:
هدف من از تیونینگ و ارتقاء دادن خودرو چیست؟
آیا هدف فقط فخر فروختن و نمایش دادن به دیگران است؟!
یا هدف کل کل های خیابانی با دوستان و آشنایان یا هم کلاسی ها است؟!
یا اصلا این کار امروزه مد است و هر کس این کار را برای اتومبیل خود انجام ندهد، متهم به بی کلاسی خواهد شد. من هم که دوست ندارم جزو گروه بی کلاس ها باشم؟!!!
یا نه اینکه می خواهم به وسیله ی آموزش صحیح، کم کم به آن جنبه ی ورزشی داده و در مسابقات اتومبیلرانی شرکت کنم؟
به خاطر داشته باشید که خودرو های تیونینگ شده معمولاً مصرف بنزین و استهلاک بالایی خواهند داشت. زیرا همانطور که گفتیم قدرت بیشتر در خودرو همیشه تابعی از افزایش مصرف بنزین است.
دومین سوال این است که:
بودجه ی من برای این کار چقدر است؟
این سوال و پاسخ به آن، خیلی مسائل را برای شما مشخص خواهد کرد. چون حد خرید قطعات متعدد و تیونینگ در اتومبیل شما را، روشن خواهند کرد و اینکه با مقدار هزینه ای که دارید ارجحیت با ارتقاء کدام قسمت از خودرو خواهد بود. که بر اساس ضرب المثلی که (هرچقدر پول بدی همان قدر آش می خوری) در مورد تیونینگ کردن خودرو هم مصداق پیدا خواهد کرد.
سومین سوال این است که:
توانایی من در رانندگی چقدر است؟
بهتر است قبل از انجام تیونینگ بر روی خودروی خود، پشت فرمان خودرویی پرقدرت و با شتاب بالا قرار بگیرید و ببینید آیا توانایی رانندگی با آن را دارید؟ چون امروزه برخی رانندگی حرفه ای را مترادف با لایی کشیدن های متعدد و متمادی و با شتاب راندن و با آخرین سرعت راندن اتومبیل در هر شرایطی تعریف میکنند.
در صورتی که اینگونه رانندگی مردود و کاملاً غلط است.
بعضی از اسپرت بازها اکثراً جوانانی هستند که بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند. معمولاً برای تفریح و سرگرمی و یا به اصطلاح خود رو کم کنی دوستان، پولهای هنگفت و زیادی را برای این کار هزینه میکنند و میخواهند سرعت خودرو خود را ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر افزایش دهند. آن هم در خیابانهایی با این حجم از ترافیک که حداکثر سرعت بین ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر اعلام شده است می خواهند لایی بکشند.!!!
یا میخواهند وقتی در شهر مشغول ویراژ دادن هستند، با صدایی که از سیستم صوتی به گوش میرسد و لرزه بر اندام ماشین می اندازد، گوش فلک را کر کنند.!!!
اما توصیه ی ما به شما این است که در این زمینه ی بخصوص جوگیر نشوید چه با خرج جیب بابا و چه با کار کرد و دسترنج خودتان!!!
پس حساب شده تصمیم گیری وبه آن عمل کنید.