دانستیم که شمع خودرو خود عامل مهم بوجود آورنده ی احتراق و در نهایت ایجاد حرکت در خودرو است؛ اما خود این شمع از اجزاء و قسمت های مختلف و گوناگونی تشکیل یافته است.
در این مطلب با معرفی و توضیح مختصری در باره هر جزء، شما را در شناخت و تفکیک هر قسمت، یاری خواهیم کرد.
اگر با ما همراه باشید؛ دانش خود را در این زمینه افزایش خواهید داد.
شمع خودرو از اجزا و قسمت های متفاوتی تشکیل شده است که به معرفی آن خواهیم پرداخت.
پایه شمع
قسمت فلزی و رزوه مانند شمع که پایه نامیده می شود در داخل سر سیلندر پیچ میشود و از نظر اندازه باید دارای استاندارد مشخصی هم باشد.
چینی شمع
قسمت سفید رنگ بالای شمع را در اصطلاح چینی شمع می گویند که از اکسید آلومینیوم بتونه (پیرانیت – کروندیت) و یا از نوعی سرامیک مصنوعی ساخته می شود و دارای مقاومت حرارتی بسیار بالایی است و تا ۸۰۰ درجه اختلاف دما را به خوبی کنترل میکند.
تذکر این نکته لازم است که از این عایق چینی باید به خوبی محافظت شود؛ چون اگر ضربه یا فشاری به شمع وارد شود و سبب صدمه دیدن آن گردد؛ باعث عدم کارایی و خرابی شمع خواهد شد.
در بعضی از شمع ها قسمت چینی آن به وسیله یک مهره در جای خود ثابت شده که می توان آن را از یکدیگر جدا کرد که این گونه شمعها به شمع های دوتکه معروف هستند.
ترمینال شمع
قسمت ترمینال شمع که در بالاترین قسمت آن قرار میگیرد و به وایر متصل میشود؛ رسانای بسیار خوبی برای الکتریسیته است و در برابر زنگ زدگی هم مقاومت بسیار زیادی دارد.
پلاتین یا الکترود منفی شمع
در قسمت انتهایی و پایه هم یک یا چند قسمت فلزی قرار گرفته که پلاتین یا همان الکترود منفی شمع است.
عملکرد و وظیفه این قسمت، ایجاد قطب منفی (اتصال به بدنه) برای ایجاد جرقه است که از اشکال و جنس های مختلفی هم میتواند ساخته شود.
الکترود مثبت
یک زائده مرکزی که قطب مثبت شمع است و از آلیاژهای بسیار مقاوم که از ترکیبات کروم، نیکل، منگنز و….هستند؛ ساخته می شوند.
این قسمت هم برای ایجاد جرقه در شمع لازم است و برق ولتاژ بالایی را که در کوئل خودرو تولید شده و به کمک وایر به قسمت ترمینال شمع رسیده است را تا داخل محفظه احتراق هدایت میکند؛ که به این بخش الکترود مثبت هم گفته میشود.
فاصله فیلر
فاصله فیلر که فاصله میان دو الکترود مثبت و منفی است و آن را در اصطلاح فاصله گپ هم میگویند.
اندازه این فاصله باید بسیار دقیق باشد و بر اساس اندازه دیگر قسمتهای موتور مانند، میزان ولتاژ تولیدی کوئل، نوع سوخت، نسبت تراکم و…. سنجیده می شود.
شمع ها از نظر ساخت و طراحی بسیار ظریف و حساس هستند و باید دمای بسیار بالای درون سیلندر را که حدود ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد می باشد و همینطور فشاری در حدود ۴۰ اتمسفر را تحمل کنند و همچنین باید قادر باشند که جرقه ای را با ولتاژ ۱۲هزار ولت را تولید نماید؛ بنابر این در تولید و ساخت شمع باید بسیار دقت شود.
همانطور که گفتیم شمع خودرو از قسمت های گوناگونی چون الکترود، عایق چینی، ترمینال، واشر،پلاتین و…. تشکیل شده و با دریافت ولتاژ بالا، عمل جرقه زنی را در محفظه ی سیلندر انجام می دهد.
در پست بعدی در باره تشخیص زمان تعویض شمع در ماشین صحبت خواهیم کرد.