سنسور دمای آب یکی دیگر از سنسورهای موجود در اتومبیل است که ما قصد داریم در این مطلب در مورد آن صحبت کنیم.
با ما همراه شوید تا در باره این حسگر اطلاعات بیشتری را کسب کنیم.
محل قرارگیری سنسور دمای آب معمولا و در اکثر خودروها در محفظه ترموستات است که با ارسال دمای آب به کامپیوتر خودرو یا همان ECU و با توجه به دمای موتور یا مایع خنک کننده نسبت سوخت به هوا را تصحیح میکند.
در داخل آن از دو عدد سنسور مقاومتی استفاده شده است، یکی از آنها برای ارسال سیگنال به ECU و دیگری ارسال به پشت آمپر آب است.
اما کارهایی را که یک سنسور دمای آب انجام می دهد، ابتدا همین انتقال دمای آب به پشت آمپر آب است.
همچنین با بالا رفتن دمای موتور و گرم شدن بیش از اندازه خودرو دور موتور را کاهش می دهد تا به دور مناسب و نرمال خود برسد.
از وظایف آن تنظیم زمان پاشش و ایجاد جرقه در موقع گرم شدن خودرو، تامین سوخت بیشتر برای حالت ساسات در خودرو تا خودرو سریعتر روشن شود.
در بعضی مدل ها هم فن سیستم خنک کننده را فعال می کند و به وجود آوردن حالت ساسات در موقع سرد بودن خودرو هم از وظایف دیگر این سنسور است.
اگر در سنسور دمای آب مشکلی به وجود آید و سنسور دمای پایینی را گزارش کند، خودرو به سادگی روشن خواهد شد، ولی بعد از گرم شدن خودرو، بد کار خواهد کرد و چون گزارش پایین بودن دما سبب قرارگیری بیشتر در حالت ساسات میشود، در موقع گرم بودن خودرو هم سبب مصرف بیشتر سوخت و خام سوزی در اتومبیل خواهد شد.
در نتیجه ی آن بد کار کردن موتور را باعث خواهد شد و سبب میشود که دوده ی سیاهی در اطراف شمع به وجود آمده و اطرافش را احاطه کند.
ولی اگر سنسور آب دمای زیادی را گزارش دهد خودرو دیگر در هوای سرد روشن نخواهد شد.
اگر با دستگاه دیاگ آن را چک کنید و میزان دمای آن منفی ۴۰ درجه را نشان دهد در نتیجه سنسور آب خراب شده است.
با دستگاه اهم متر هم برای تشخیص خرابی این سنسور به این صورت باید عمل کنید، که سنسور را از جای خود خارج کنید و اهم متر را به دو سر آن متصل نمایید، حالا سنسور را در ظرف آب گرم بگذارید و با دماسنج دمای آب را اندازه گیری و مشخص کنید.
روش دیگر، سنسور را از جای خود خارج کنید و در دستان خود قرار دهید تا دمای آن به دمای بدن برسد، در این صورت با دمای ۴۰ درجه سانتیگراد اهم متر باید مقاومت تقریبی یک و پانزده صدم کیلو اهم را نشان دهد.
در حالت سرد بودن، مقاومت در سنسور نسبت به حالت گرم بودن آن بیشتر است.
نکات قابل توجه
سنسور دمای آب یا wtc در خودروهای کاربراتوری کار یک سوئیچ را انجام داده یعنی جریان را قطع یا وصل میکند، اما در خودروهای انژکتوری به صورت یک مقاومت متغیر نسبت به دما عمل می کند.
سنسور کمکی برای سنسور دمای آب یا همان WTC سنسور دمای هوا است.
دمای آب موتور در حالت دور آرام خودروهای فن دار در محدوده ی دمای فشنگی فن است.
اگر در هوای سرد خودرو روشن نشد و فشنگی آب خودرو سالم است، در این صورت به سراغ استپر موتور بروید و آن را بررسی کنید.
در فرصتی دیگر به معرفی دیگر سنسورهای خودرو خواهیم پرداخت.