قبلا هم درباره شاسی خودرو با شما عزیزان صحبت کرده ایم و مطالب مختصری را در این مورد عنوان کردیم. اما نظر به اینکه این قسمت از اتومبیل از اهمیت خاصی برخوردار است بهتر دیدیم که به صورت گسترده تری به این مبحث بپردازیم.
اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست آورید با ما همراه باشید.
می دانید سه قسمت اصلی خودرو عبارت اند از:
فریم یا شاسیِ اتومبیل در واقع ساختار اصلی و چارچوب خودرو محسوب می شود که در حالت عادی قابل مشاهده نیست و از جنس فولاد سخت و معمولا به صورت ناودانی ساخته می شود.
بر روی این فولاد سخت قرار است قسمت هایی مانند موتور، سیستم ترمز، سیستم انتقال قدرت، سیستم فرمان و… نصب گردد.
شاسی یکی از اصلی ترین بخش های خودروست که علاوه بر گردآوری اجزا دیگر خودرو در کنار یکدیگر برای شکل گیری فرم یک خودرو وظیفه بسیار مهم، یعنی ایمنی سرنشینان در تصادفات را برعهده دارد.
به عبارت ساده تر شاسی سازه ای فلزی است که سایر اجزا مهم خودرو مثل اتاق خودرو، پیشرانه، سیستم ترمز و دیگر قسمت ها بر روی آن نصب می شوند و نقش یک اسکلت را در خودرو بازی می کند که قرار است، سایر اجزاء تشکیل دهنده بر روی این اسکلت مستحکم سوار شوند.
شاسی هر اتومبیل متناسب با کاربری، ابعاد و اصطلاحا کلاس خودرو طراحی و ساخته می شود.
یعنی نمی توان اسکلت و شاسی یک خودروی بیرون جاده ای و سنگین را با اسکلت یک خودروی معمولی سواری یکسان دانست و آنها را یکسان طراحی کرد؛ زیرا که یکی از اصلی ترین کارکردهای یک شاسی، ایجاد و حفظ ثبات و ایمنی لازم برای سرنشینان یک خودروست.
کارخانه ها و سازندگان تولید خودرو به شاسی بیشتر از بقیه اجزا اتومبیل اهمیت می دهند زیرا پایه و بدنه خودرو را تشکیل می دهد.
ستون ها، کف، دیواره های جلوی موتور و صندوق عقب است که جزو اجزا و قسمت های جدا نشدنی در اکثر شاسی های خودرو است.
شکل ظاهری شاسی در هر اتومبیلی متفاوت خواهد بود و این شکل را طراحان خودرو مشخص کرده و پایه ریزی می کنند.
پس شاسیِ هر خودرو باید متناسب با استفاده خودرو طراحی و ساخته شود و بر همین اساس و از نظر استحکام شاسی ها را به ۳ دسته تقسیم می کنند:
مثلا خودروهای شهری و کوچک شاسی خیلی محکمی ندارند؛ زیرا که سازندگان این گونه خودروها بیشتر به استحکام بدنه، کوچک تر کردن ابعاد، کاهش وزن خودرو و کاهش مصرف سوخت تمرکز دارند. پس این خودروها نیاز به شاسی محکمی ندارند.
این خودروها چون علاوه بر سفرهای شهری در بین جاده های بین شهری هم قابل استفاده هستند باید شاسی محکم تری داشته باشند.
چون اینگونه خودروها برای استفاده در مناطق کوهستانی ، کویری و یا مناطق صعب العبور ساخته می شوند باید شاسی آن ها محکم و قوی باشد.
قسمت عقب آنها نیز باید کمی بالاتر از خودروهای معمولی قرار گیرد، چراکه این خودروها باید توان تحمل ضربات وارده را داشته باشند و افزایش وزن در شاسی آنها مشکلی را ایجاد نمی کند.