امیدواریم هیچگاه رانندگی کردن در گل و لای را تجربه نکرده باشید و هیچ وقت هم تجربه نکنید. چون فرو رفتن در گل و لای و خلاص شدن و در آمدن از چنین وضعیتی نیاز به صبوری و آرامش و همچنین داشتن آگاهی و اطلاعات لازم در این زمینه دارد.
به هر حال بر اساس اصلی که همیشه دانستن بهتر از ندانستن است به شما پیشنهاد می کنیم که این مطلب را در ادامه ی مطلب قبلی و جهت تکمیل شدن اطلاعات خود در این زمینه بخوانید.
وقتی که تمام مراحل قبلی را انجام دادید، حالا اطراف چرخ اتومبیل را کمی خالی کنید و دنده را در سبک ترین حالت خود مثلاً دنده دو قرار دهید. در خودروهای اتومات باید کمترین دنده را برای این منظور انتخاب کنید.
پدال گاز را به آهستگی و خیلی آرام فشار دهید و پدال کلاچ را کم کم و به آهستگی رها کنید. اگر احساس کردید که چرخ های خودرو هرز می گردند و یا اتومبیل در جاده می لغزد دیگر به این کار ادامه ندهید. چون بیشتر در گل فرو خواهید رفت.
اگر متوجه شدید که در عمق پایین تر گل، سفت و محکم تر است، می توانید با کندن گل اطراف چرخ های خودرو وضعیت را بهتر کنید و موقعیت را برای خارج شدن از این حالت و اصطکاک بیشتر چرخ ها با جاده فراهم آورید.
میدانید که هر چه گل نرمتر باشد فرورفتگی در آن بیشتر و رانندگی کردن در گل و لای بسیار سخت خواهد شد و یک علت گیر کردن در آن کاهش اصطکاک چرخ ها با زمین است.
پس اگر بتوانید گل را به طریقی سفت تر و محکم تر کرده و یا سطحی را زیر آن قرار دهید میتوانید کمک شایانی به خروج از این موقعیت بکنید.
اگر وسیله ای در اختیار ندارید، برای این منظور می توانید از امکانات محیطی که در آنجا وجود دارد، مانند تکه های چوب به شرط اینکه کوتاه باشند و شاخ و برگ درختان های اطراف و… در زیر چرخ کمک بگیرید. سپس آنها را زیر چرخ ها ی ماشین قرار دهید.
حتی در بعضی موارد می توانید از وسایلی مانند تکه های موکت و تکه های فرش و کیسه های نخی که به همراه دارید استفاده کنید.در نهایت اگر هیچ وسیله ای در اختیار نداشتید، حتی می توانید از زیر پایی هایی که در ماشین دارید کمک بگیرید و آنها را در زیر چرخ ها قرار دهید.
اگر عمق گل و لای زیاد باشد به قدری که شاسی ها هم درگیر شوند، پس باید فاصله کف خودرو را با گل بیشتر کنید.
در این صورت اگر نیروی کمکی دارید از آنها بخواهید تا خودرو را به سمت بالا بکشند و اگر نیروی کمکی وجود ندارد، می توانید برای این منظور از جک خودرو کمک بگیرید. اما کاملا دقت کنید و توجه داشته باشید که جک را حتی الامکان روی یک تکه چوب بگذارید. چون در این صورت علاوه بر اینکه جک در گل فرو نمی رود؛ به علت لغزنده بودن گل از زیر اتومبیل خارج نشده و خطرآفرین هم نخواهد بود.
در آخر اگر نتوانستید با این همه تدبیری که اندیشیده اید از این وضعیت خلاص شوید، دیگر وقت بکسل کردن خودروست.
فقط دقت کنید که خودروی کمکی در شرایط خوبی باشد و در اثر فشار، وزن زیاد، کشش و وضعیت نامناسب، خودرو یدکی هم در گل فرو نرود. حالا دیگر رانندگی کردن در گل و لای را تجربه کرده اید که تجربه ی خوبی هم به نظر نمی آید.
خب به محض خلاصی از گل و لای و رسیدن به نقطه ای امن، اول باید باد لاستیک ها را دوباره تنظیم کنید. بعد هم به قسمت های دیگری که در گل و لای فرو رفته بودند نظری بیندازید. ببنید آیا آسیب دیده اند یا نه؟
چون در بعضی موارد ممکن است ترمز دچار مشکل شده باشد و یا حتی به قطعات داخلی موتور آسیب وارد شده باشد. باید مقدار روغن و مایعات خودرو را هم چک کنید و به محض دسترسی به آب ابتدا دست و صورت و پاهای خود را بشویید!! بعد هم اتومبیلتان را از گل ولای خلاص کنید.