در ادامه مبحث اجزاء اصلی سیستم تعلیق اتومبیل در این مطلب قصد داریم شما را با قطعاتی همچون سیبک، طبق و استرات و نحوه عملکرد آن ها آشنا کنیم.
همچنان با ما همراه باشید.
سیبک
سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که در درون محفظه ای فولادی قرار گرفته است، که دور آن با لاستیک احاطه شده و امکان گردش در داخل آن وجود دارد.
سیبک به عنوان یک محور چرخشی چرخ ها را طوری به سیستم تعلیق خودرو متصل می کند که قابلیت چرخش در موقع پیچیدن فرمان وجود دارد که این عمل همزمان با بالا و پایین رفتن در دست انداز ها صورت می گیرد.
سیبک ها از یک جهت به طبق و از جهت دیگر متعلقات چرخ متصل می شوند. آنها معمولا در محور جلو و بر سر هر طبق دیده می شوند.
در واقع سیبک به خاطر اتصال قطعات دیگر در یک سیستم تعلیق به کار گرفته می شود. و توانایی گردش و چرخش از درون را داراست.
با استفاده از این وسیله میتوان دو قطعه را در حالی که هر کدام امکان جابجایی و گردش را دارند به صورت محکم به یکدیگر متصل کرد.
طبق
یکی از قسمت ها و اجزا اصلی سیستم تعلیق اتومبیل به حساب می آید. طبق قطعه ای فولادی و محکم است، که شاسی را به سیستم تعلیق خودرو متصل می کند.
و در طرفی که به شاسی متصل می شود، بوش ها قرار دارند و طرف دیگر که به چرخ ها متصل می شود سیبک ها جای گرفتهاند. و نقش آن اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق است.
در مواردی که به صورت یکپارچه از آنها استفاده شود به آن طبق اطلاق شده و در بعضی موارد که به شکل حرفه (ای A)می باشد یعنی در سمتی که به شاسی متصل می شوند دارای دو محور هستند که در این صورت به آنها جناقی گفته می شود.
طبق ها که از اجزا اصلی سیستم تعلیق هستند در هر دو محور جلو و عقب قابل استفاده اند. اما ممکن است یک خودرو بدون طبق یا با یک طبق در هر چرخ، و یا با دو طبق، در هر چرخ طراحی شود.
اما اگر محل قرارگیری طبق در قسمت بالای چرخ باشد، به آن طبقه بالا و اگر در قسمت پایین و متعلقات چرخ واقع شده باشد به آن طبق پایین گفته می شود.
اما امروزه با گسترش سیستم فنر و کمک فنر به صورت یکپارچه، استفاده از طبق بالا تقریبا رو به کاهش است. ولی طبق پایین در محورهای جلوی اکثر خودروهای امروزی دیده می شود.
میل تعادل یا موج گیر
اصطلاح موج گیر را بیشتر مکانیک ها به این قسمت اطلاق کرده اند. میل تعادل برای بالا بردن تعادل در خودرو و جلوگیری از چپ شدن در سر پیچ ها استفاده می شود. پس یکی از قسمت ها و اجزاء اصلی سیستم تعلیق خودرو است.
میله تعادل یک میله ی فولادی است. که بین دو چرخ یک محور قرار می گیرد و دو چرخ را به یکدیگر متصل می کند. و از دو طرف به شاسی متصل است.
و در دو سر آن از بوش استفاده شده است. میل موج گیر جلو در واقع نوعی فنر موج گیر است.
وقتی خودرو پیچی را طی می کند، و در حال پیچیدن است، کابین و اتاق خودرو به سمت بیرون متمایل می شود در نتیجه طبق های پایین در جهت مخالف حرکت می کند و میل موج گیر با همان میل تعادل را می پیچاند. که البته میله تعادل در برابر این پیچیدن مقاومت میکند.
این کار باعث سفت شدن سیستم تعلیق در موقع پیچیدن اتومبیل می شود و به همین علت اتاق خودرو کمتر کج می شود.
استرات
استرات یکی از اجزا اصلی سیستم تعلیق اتومبیل است. این وسیله بیشتر در سیستم تعلیق از نوع مک فرسون مورد استفاده است.
و اصطلاح استرات زمانی استفاده می شود که کمک فنر در درون فنر به شکل لول قرار گرفته باشد.
و زمانی این دو به این اصطلاح خوانده می شوند که فنر و کمک فنر علاوه بر انجام وظایف اصلی خود نقش یک رابط را نیز ما بین سیستم تعلیق ایفا کند.
البته با حذف سیبک و طبق بالا، و تنها در این صورت است که ترکیب کمک فنر در درون فنر را استرات می خوانند.