قسمت ها و اجزاء اصلی سیستم تعلیق خودرو بسیار گسترده و متفاوت هستند. اما ما می خواهیم در این مطلب اجزا سیستم تعلیق را تا حدودی برای تان معرفی کنیم و وظیفه هر قسمت را بازگو نماییم.
اگر چنانچه علاقمند به این مطالب هستید در این پست با ما همراه باشید.
در قسمت قبلی در مورد فنر و انواع آن که یکی از اجزای اصلی سیستم تعلیق خودرو هست مطالبی را عنوان کردیم در این قسمت ابتدا از کمک فنر شروع می کنیم.
کمک فنر
کمک فنر ها عموماً شامل یک پیستون با سوراخ های ریز می باشد که در درون یک استوانه حاوی سیال هیدرولیک حرکت می کند.
عبور تحت فشار سیال، از سوراخها، منجر به حرکت ملایم پیستون در استوانه میشود.
زمانی که باری بر روی خودرو قرار می گیرد و یا خود را با یک دست انداز مواجه می شود، فنر در ابتدا انرژی ضربه و یا بار اضافی را به خود جذب می کند و بلافاصله آن را رها می سازد این رهاسازی با انرژی زیاد خود باعث ایجاد ضربه به بدنه وارد می شود.
و بدنه خودرو را به بالا پرتاب می کند. باز دوباره فنر به پایین آمده و انرژی کمتری را جذب کرده و دوباره آن را رها می کند. و این کار آنقدر ادامه می یابد تا انرژی به طور کامل تخلیه شود.
اما آنچه که این مشکل را حل می کند تا اتومبیل آسیب نبیند کمک فنر است. که به واقع یکی از قسمت ها و اجزا اصلی سیستم تعلیق محسوب می شود.
وظیفه اصلی کمک فنر جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای سخت و ناهموار است. و یکی از خصوصیات آن این است که هر چه تلاش کنید با سرعت بیشتری فنر را به حرکت در آورید مقاومت آن بیشتر می شود و کمک فنر می تواند نوسانات فنر را نیز خنثی کند.
اگر به سرعت از روی یک سرعت گیر بخواهید عبور کنید، این کمک فنر است که بیشترین مقاومت را از خود نشان می دهد و اگر بخواهید به آرامی از روی سرعت گیر عبور کنید، کمک فنر که یکی از اجزا اصلی سیستم تعلیق خودرو است، خیلی نرم عمل کرده و اجازه می دهد که فنر جمع شود.
بدون کمک فنر اتومبیل نوساناتی مانند یک الاکلنگ خواهد داشت و بدون حضور کمک فنرها خودرو بسیار خشک و سفت کارکرده و پس از مدت زمان کوتاهی قطعات از هم خواهد پاشید و از بین خواهد رفت سیستم تعلیق بدون کمک فنر معنایی نخواهد داشت.
کمک فنر اجازه می دهد تا نوسان به وجود آمده تقلیل پیدا کند و حرکت بیش از حد تعدیل شده و وزن وارده بر چرخ ها در حالت تعادل و چسبیده به جاده قرار بگیرد.
بوش یکی از اجزاء اصلی سیستم تعلیق خودرو بوش است. که برای اتصال قطعات مختلف به یکدیگر استفاده می شود. قطعاتی که به وسیله ی بوش به هم متصل می شوند، فقط می توانند در یک جهت حرکت کنند.
بوش ها برای اتصال بین قطعات متحرک سیستم مورد استفاده هستند و اکثرا از جنس پلاستیک تهیه می شوند، که مقاومت خوبی در برابر کشش و دمای پایین دارند.
ولی برعکس بوش ها در دمای بالا دچار ترکیدگی و شکستگی می شوند. در این گونه موارد می توان از نوع دیگری از بوش که از جنس پلی اورتان است استفاده کرد که در برابر گرما مقاومت بیشتری دارد.
ولی انعطاف پذیری این نوع از نوع لاستیکی آن کمتر است و هندلینگ و نرمی کار در خودرو را تحت الشعاع قرار می دهد. اما کاربرد بوش به منظور حفظ سر و صدا در حین کار، و تحمل ضربات وارده، و حذف لرزش هاست.