در پست قبلی با پلوس اتومبیل و وظایف آن آشنا شدید، ولی لازم دیدیم تا مقداری هم در مورد اجزاء اصلی پلوس این قطعه مهم با شما صحبت کنیم.
نکته دیگر شناخت خرابی پلوس است که در این مطلب اشاره ی کوتاهی به ان خواهیم داشت.
اگر در سایت اتو کلینیک رضایی متخصص در امور رنگ بدنه خودرو، شاسی کشی، رنگ کوره، پولیش کاری و…. با ما همراه شوید، اطلاعات بیشتری را در این زمینه بدست خواهید آورد.
قسمت ها و اجزائ اصلی پلوس اتومبیل عبارتند از: سر پلوس، گردگیر پلوس، مشعل پلوس، سه شاخه پلوس، خار نگه دارنده و….
سرپلوس: قطعه ای است که پلوس را به چرخ ها متصل کرده و نقش اصلی و مهم را در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو بر عهده دارد.
در انتهای پلوس قسمتی که چرخ ها به پلوس متصل میگردد؛ باید متحرک باشد تا موقع عبور در پیچ و خمهای جاده و هنگام دور زدن و پیچیدن خودرو نرم کار کند تا شکسته نشود و سرپلوس است که این حرکت پیچشی و چرخش را انجام میدهد.
گردگیر پلوس: قطعه ای قیف مانند است و همانطور که از اسم آن پیداست، گردگیر قسمتی است که وظیفه اش محافظت از قطعات داخلی در برابر گرد و خاک موجود در هواست و شامل قطعاتی میشود که روغن کاری شده اند.
چون پلوس از قطعاتی است که از درون محفظه ی موتور و گیربکس بیرون است، از این قطعه ی لاستیکی برای حفاظت آن در برابر گرد و خاک استفاده میشود، که با بست های مخصوص در جای خود بسته و محکم می گردد.
مشعل پلوس: قطعه ای است که در انتهای گیربکس قرار گرفته و با اتصال به سه شاخه ی پلوس که داخل قسمت داخلی گیربکس قرار میگیرد به پلوس متصل میشود.
اما چگونه بفهمیم که پلوس خراب است یا نه. شنیدن صدای تق تق از چرخ ها در موقع دور زدن نشانه ی خراب شدن سر پلوس هاست.
اگر می خواهید بفهمید که سر پلوس کدام سمت خراب شده است؛ در هنگام حرکت، فرمان را تا آخر به یک سمت بچرخانید و دور بزنید.
در هر سمتی که صدای تق تق شنیدید یعنی سر پلوس در آن سمت خراب است و اگر در هر دو قسمت این صدا را می شنوید؛ یعنی هر دو سر پلوس خودرو شما خراب شده است، که در این صورت باید تعویض شوند.
لرزش های شدید خودرو نیز می تواند ناشی از خرابی پلوس باشد؛ که شایعترین نشانه ی آن تکان شدید دسته دنده به سمت جلو و عقب است.
این تکان مخصوصا در هنگام گاز دادن در مسیر بزرگراه و طی کردن سر بالایی ها با دنده ی بالا خود را نشان خواهد داد.
گاهی اتفاق می افتد؛ وقتی که بر روی پدال گاز فشار می آورید و یا به هنگام کم کردن فشار پایتان از روی پدال گاز، متوجه تقه هایی می شوید که از علائم خرابی سر پلوس است.
خرابی بلبرینگ سه شاخه ی پلوس به صورت ضربه های متوالی به موتور بروز می کند که نشانه اش تکان های دسته دنده در سرعت پایین و لرزش ماشین در سرعت های بالا است.
اما اگر خواستید پلوس را تعویض کنید؛ پیش از باز کردن پلوسهای دو طرف در قسمت اتصال دیفرانسیل به پلوس یک شافت قرار دهید؛ این کار باعث میشود که دندههای پلوس اتومبیل دیگر جابجا نشود.
ضمنا به خاطر داشته باشید که پیش از تعویض پلوس، حتماً واسکازین گیربکس و دیفرانسیل را خالی کنید.
همانطور که میدانید واسکازین نوعی روغن است که از چرخ دنده های گیربکس در برابر فشارها محافظت می کند.
در هنگام تعویض پلوس باید به کاسه نمد هم دقت کنید تا به آن آسیبی وارد نشود، چون خرابی کاسه نمد میتواند منجر به روغن ریزی شود.
به یاد داشته باشید که برای باز کردن پلوس هرگز از ترمز استفاده نکنید.