استپر موتور یکی از قطعات و اجزای مهم در سیستم موتور خودرو است؛ که احتمالا تا به حال کمتر در مورد آن شنیده باشید. شاید به خاطر اینکه این وسیله قطعه ی کوچکی است! شاید هم به دلیل این است که کمتر در مورد آن صحبت شده و کمتر به آن پرداخته شده است.
به هر ترتیب سعی خواهیم کرد در مطالب آینده به شما اطلاعاتی مفید و مناسب ارائه کنیم. شاید شناخت شما از این قطعه تا حدودی کامل تر گردد.
اگر علاقه مند به دانستن مطالبی در این مورد یعنی استپر موتور هستید، لطفاً ما را همراهی کنید.
این وسیله کارکردی مشابه ساسات در موتورهای کاربراتوری قدیمی دارد. این قطعه ی کوچک نوعی قطعه ی مکانیکی و الکترونیکی است؛ که بر روی دریچه ی سوخت موتور ها ی انژکتوری قرار میگیرد و وظیفه اصلی و مهم استپر موتور روشن نگه داشتن اتومبیل در حالت دور آرام موتور است.
وقتی که خودرو با دور موتور پایین کار میکند، همانند وقتی که خودرو در حالت خلاص کار میکند، این وسیله مانع از خاموش شدن موتور میشود.پس واضح است که اگر اشکالی در کار کرد این قطعه پیش بیاید و به هر دلیلی نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، اولین پیامد آن این است که موجب بد کار کردن موتور در دور پایین خواهد شد.
از وظایف مهم دیگر این وسیله این است که هنگام روشن شدن کولر اتومبیل و وارد شدن بار اضافی بر روی موتور، دور موتور خودرو را افزایش می دهد تا از این طریق موتور آرام تر و راحت تر کار کند.
پس زمانی که شما کولر خودرو را روشن میکنید، استپر مقدار کمی دور موتور را افزایش می دهد تا از اختلال گاز خوردن خودرو جلوگیری نماید. این را هم باید بدانید در صورتی که خودرو از دریچه ی گاز برقی برخوردار باشد، دیگر نیازی به استفاده از استپر موتور نخواهد بود.
همین طور کاربرد دیگر این قطعه باز کردن دریچه ی گاز در مواقعی است که موتور سرد است. تا در این مواقع بتوان به راحتی و با یک استارت خودرو را روشن کرد. این وسیله ی کوچک در اتومبیل می تواند هوای مصرفی سیلندر را نیز تنظیم کند.
این قطعات عبارت است از:
از نظر فنی استپر موتور از یک موتور الکترونیکی بسیار کوچک، یک فنر، یک سوکت الکترونیکی و لوازم کوچک دیگری تشکیل شده که باید گفت استپر موتور در واقع خود یک موتور کوچک است.
این قطعه که یک مسیر رفت و برگشت را طی می کند و مسیر رفت و برگشت آن در حدود ۸ میلیمتر است. این مسیر رفت و برگشتی به ۴۰۰ پله تقسیم میشود؛ که توسط کامپیوتر مرکزی خودرو برنامه ریزی شده است و با توجه به وضعیت موتور، دما و شرایط دیگر قابل تنظیم است.
در مطالب آینده در مورد عملکرد این قطعه کوچک ولی کلیدی و مهم نکاتی را ارائه خواهیم کرد.