حالا که با مطالعه ی مطالب قبلی قطعه ی اکسل را بیشتر شناختید در این مطلب به تشریح انواع اکسل های خودرو خواهیم پرداخت.
برای دانش و شناخت بیشتر در این زمینه ما را همراهی کنید.
بر حسب وظایف، اکسل های خودرو را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد که عبارتند از:
اکسل های ثابت یا صلب:
در اکسل های ثابت یا همان صلب، محور دورانی چرخ ها در دو طرف توسط یک بدنه ی مستحکم و ثابت به یکدیگر متصل شدهاند.
پس در این صورت جابجایی در یک سمت سبب جابهجایی در طرف دیگر آن نیز خواهد شد، یا به عبارتی اکسل صلب نوعی از اکسل است که در آن اتصال محور دورانی چرخ های دو طرف به وسیله یک بدنه ی ثابت و صلب انجام می گیرد که مکانیزم ساده ای نیز دارد.
با وجود راحتی کمتری که این اکسل برای سرنشینان فراهم کرده، اما توان تحمل بار زیاد، سادگی مکانیزم به کار رفته در آن، استحکام بالا و…. سبب شده تا این نوع اکسل در خودرو مخصوصا خودروهای تجاری از کاربرد بالایی برخوردار باشند.
اکسل عقب محرک:
وظیفه ی اکسل عقب، انتقال قدرت به چرخ ها و حرکت خودروست و در چرخ های عقب کامیون ها و اتوبوسها مورد استفاده هستند و دارای یک بدنه و پوسته اصلی می باشند که کله گاوی و پلوس ها بر روی آن قرار می گیرند.
کله گاوی در این اکسل، حرکت طولی گاردان را به حرکت عرضی تبدیل کرده و از سرعت دورانی آن به میزان مورد نیاز می کاهد.
همین طور مجموعه ی کمک فنر، توپی، ترمزها و چرخ هم بر روی همین پوسته اصلی قرار میگیرند و نصب میشوند و چون وزنی که بر روی این اکسلهای خودرو وارد میشود بالاست، گاهی اوقات از اکسل به صورت جفتی و یا در اصطلاح تاندم در آن استفاده میشود و در صورت اضافه شدن مجموعه تعلیق جداگانه به این دو اکسل این مجموعه به وجود آمده را اصطلاحاً بوژی مینامند.
گاهی هم از تعداد بیشتری اکسل، که برخی از آنها غیر محرک هستند استفاده میشود.
در چنین نمونه هایی ابتدا قدرت از طریق میل گاردان به محور اولی وارد شده و به تناسب بین این محور و محور دوم تقسیم میشود که در این صورت اکسل اول به نام اکسل پیشرو و اکسل دوم به نام پیرو خوانده می شود، این ترکیب بیشتر در کامیون های سنگین و یا کشنده ها مورد استفاده قرار میگیرد.
اکسل جلو محرک:
این نوع اکسل های خودرو در اتومبیل های تجاری که قدرت محرکه می تواند از طریق اکسل های جلو و عقب منتقل شود استفاده میشود، که دو وظیفه مهم را برعهده دارند: ۱- انتقال قدرت ۲- فرمان پذیری
این اکسل هم به خاطر نصب کله گاوی و عبور پلوس در آن دارای پوسته ای مشابه اکسل عقب است و برای فرمان پذیری بهتر دارای یک محور دوار و یا همان کینگ پین می باشد.
اکثر این اکسل ها در خودروی خارجی جادهای یا همان آفرود یا خودروهای نظامی نصب می شوند؛ چرا که انتقال قدرت به اکسل جلو سبب میشود که علاوه بر پایداری بیشتر در خودرو امکان انجام مانور ها و حرکات مشکل تری در شرایط جادهای ویژه مانند: ناهمواری ها و سطوح سخت و لغزنده فراهم گردد.
اما باید این را هم یادآوری کنیم در مواقعی که شرایط عادی باشد و نیازی به استفاده از اکسل جلو به عنوان یک حرکت دهنده وجود نداشته باشد؛ میتوانیم اتصال آن را به جعبه دنده قطع کنیم و از این اکسل به عنوان اکسل غیر محرک و صلب کمک بگیریم.
در پست بعدی انواع دیگر از اکسل اتومبیل را به شما معرفی خواهیم کرد.