اگر مطالب را در سایت اتوکلینیک رضایی دنبال کرده باشید، در پست قبل درباره چیستی و ماهیت خودروهای هیبریدی صحبت کردیم. در این پست میخواهیم به انواع خودروهای هیبریدی این مدل از خودروهای نسل جدید بپردازیم.
خوب است بدانید که برای تقسیم انواع خودروهای هیبریدی اتفاق نظری وجود ندارد.
اما در کلی ترین شکل آن میتوان این خودروها را به ۶ دسته تقسیم بندی کرد.
خودروی هیبریدی سری (Series Hybrid)
در این نوع از اتومبیل نقش موتور احتراقی بسیار کمرنگ است و موتور بنزینی با یک ژنراتور مستقیماً در ارتباط است و بیشتر نقش خود را به عنوان یک مولد برق ایفا می کند.
در چنین خودرویی، ماشین بدون دخالت سوخت حرکت می کند.
شاید بتوان گفت که تقریبا با یک خودروی کاملاً الکتریکی روبرو هستیم. این نوع از خودرو برای طی کردن مسافت های طولانی مناسب نیست. زیرا نمی توان انرژی الکتریکی را مانند انرژی شیمیایی در حجم زیادی ذخیره کنیم.
و حتی اضافه کردن تعداد باتری ها به دلیل هزینه گزاف و سنگین شدن وزن اتومبیل، نتوانسته مشکل این نوع از خودرو ها را حل کند.
شاید بتوان کاهش آلایندهها و کمک بسیار زیاد به محیط زیست را از ویژگیهای خاص این نوع خودروی هیبریدی که ساده ترین نمونه آن نیز هست، مهم ترین ویژگی آن دانست.
خودروی هیبریدی موازی (Parallel Hybrid)
در این نمونه از انواع خودروی هیبریدی پشتیبانی موتور بنزینی بر عهده موتور الکتریکی است و وقتی که موتور شتاب میگیرد این موتور الکتریکی است که انرژی اضافی لازم را تولید می کند ولی استفاده از موتور الکتریکی به تنهایی وجود ندارد و هر دو موتور به موازات هم در به حرکت درآوردن ماشین و قدرت بخشیدن به آن کمک میکند.
به همین منظور نام موازی را بر این نوع خودرو اطلاق می کنند.
در ماشین های هیبریدی موازی وقتی راننده پای خود را روی ترمز می فشارد بخشی از انرژی توسط موتور الکتریکی در باتری ذخیره می گردد تا امکان استفاده مجدد از آن وجود داشته باشد.
و همچنین برای استفاده حداکثری از این امکان و انرژی راننده باید به آرامی و در فواصل معینی اقدام به گرفتن ترمز نماید.
ضمن اینکه این نکته را به خاطر داشته باشید که فشردن محکم و ناگهانی پدال گاز نه تنها انرژی ذخیره نکرده بلکه باعث اتلاف انرژی و فعال شدن سیستم ترمز ضد قفل خواهد شد.
مزیتی که خودروهای هیبریدی موازی نسبت به مدل سری دارد داشتن باتری های کوچکی است که در مدت کوتاهی شارژ می شوند.
برای همین این نوع اتومبیل ها پرفروش تر و با اقبال بیشتری روبرو هستند.
اما! عیب آنها وابستگی زیاد شان به موتورهای احتراقی است.
خودروی هیبریدی مختلط یا ترکیبی (Series-Parallel Hybrid)
در این نوع از ماشین های هیبریدی همانطور که از اسمشان پیداست سعی شده تا از مزایای هر دو هیبریدی سری و موازی استفاده شده و معایب آنها را برطرف کنند.
همچنین در این مدل ترکیبی از تکنولوژی هر دو نوع خودرو به کار گرفته شده است.
در این خودرو موتور بنزینی زمانی به کار گرفته می شود که انرژی بیشتری لازم باشد؛ مانند زمانی که خود را از یک سربالایی بالا می رود یا اینکه سرعت میگیرد.
و در سرعت های پایین از موتور الکتریکی استفاده می شود.
با هر توقفی به طور اتوماتیک موتور بنزینی خاموش شده و موتور الکتریکی به کار میافتد تا در مصرف سوخت صرفهجویی شده باشد.
با این که سعی شده برخی از معایب در این نوع خودروها حذف شود اما پیچیدگی زیاد و هزینه های گزاف آن جزو بارزترین مشکلاتی است که این خودروها نسبت به انواع خودرهای هیبریدی دارا می باشند.