در مطالب قبلی در مورد انواع شاسی های خودرو از نظر طراحی صحبت کردیم و متوجه شدیم که اصولا شاسی از هر نوع و مدلی که باشد، مانند یک اسکلت در ساختمان عمل می کند و سایر اجزا تشکیل دهنده ی خودرو جز به جز بر روی این اسکلت یا همان شاسی سوار می شوند و با انجام دادن وظایف خود سبب حرکت وسیله نقلیه می گردند.
در این پست تلاش داریم تا به تقسیم بندی دیگری از شاسی ها بپردازیم و هر یک را تا حدودی معرفی کنیم.
اگر نیازی به این شناخت دارید ما را در سایت اتوکلینیک رضایی که اتقاقا متخصص امور شاسی کشی و شناخت انواع شاسی ها، صافکاری بدون رنگ، پولیشکاری و… است و متخصصان و کارگران خبره ای در این زمینه دارد، دنبال کنید.
از جمله شناخته شده ترین انواع شاسی های خودرو می توان به شاسی نردبانی، شاسی صفحه ای، شاسی لوله ای، شاسی مونوکوک و… اشاره کرد.
شاسی نردبانی
قبلا شاسی مستقل را تعریف کردیم وگفتیم که در این نوع شاسی ابتدا سازه ی فلزی، طراحی و ساخته می شود و بعدا دیگر اجزا خودرو بر روی آن نصب می شوند و در این صورت هیچ ارتباطی با سایر قطعات اتومبیل وجود ندارد.
به عبارت ساده تر می توان گفت که هیچ قطعه ای از اتومبیل به صورت یکدست و یکپارچه با شاسی خودرو طراحی نمی شود و تنها اسکلت فلزی شاسی است که مستقل از اجزا ساخته می شود.
شاسی نردبانی در دسته ی شاسی های مستقل قرار می گیرد.
استفاده از این نوع شاسی قبلا در خودروهای سواری بسیار رایج بود که البته امروزه بسیار کمتر از این شاسی استفاده می شود.
اما چرا به آن لفظ نردبانی داده اند؟
چون فرم ساخت کلی این شاسی شبیه به نردبان است که با دو تیرک طولی و تعدادی تیرک عرضی جهت تقویت و محکم شدن و همچنین اتصال تیرک های طولی ساخته می شوند.
در حال حاضر از شاسی های نردبانی، چون از مقاومت، تحمل وزن بسیار زیاد و استحکام بالایی برخوردار هستند، در ساخت خودروهای سنگین مانند اتوبوس ها، کامیون ها و بعضی از خودروهای شاسی بلند و آفرود که قابلیت استفاده در خارج از جاده را دارند و حتی کشنده ها استفاده می شود.
با تمام مزایایی که این نوع شاسی ها دارند ولی دارای معایبی هم هستند که سبب شده کمتر از آنها بهره برده شود.
از جمله ی این عیوب می توان به توانایی کم آنها در جذب ارتعاشات، وزن بالای آنها، ایجاد سروصدای زیاد، اشغال فضای زیاد و مقاومت پیچشی کم اشاره کرد.
همین مقاومت پیچشی کم اینگونه شاسی، سبب شده که نتوان در تولید خودروهای اسپرت که به صورت گسترده تری امروزه استفاده می شود از این شاسی استفاده کرد.
شاسی های صفحه ای
گفته می شود که برای اولین بار فردیناندپورشه بود که این نوع شاسی از انواع شاسی های خودرو را طراحی کرده و ساخت.
این شاسی از ترکیب صفحات فلزی در کف و سطح اتاق و تعداد زیادی از پروفیل های متعدد تشکیل می شود و در واقع این شاسی، ساختار مشبکی از پروفیل هاست که به وسیله صفحات فلزی در کف اتاق خودرو پوشیده شده اند.
در ساخت شاسی های صفحه ای تلاش شده، مشکلات و معایبی را که در ساخت شاسی های نردبانی وجود دارد، مرتفع کنند.
اما با وجود همه ی این ها، اینگونه شاسی ها هم دارای معایبی است از جمله:
قابلیت تحمل وزن این شاسی از نوع نردبانی آن کمتر است و در ساخت خودروهای سنگین به هیچ عنوان نمی توان از آن استفاده کرد.
همچنین شاسی های صفحه ای از مقاومت پیچشی کمتری نسبت به نوع نردبانی برخوردار هستند که برای یک شاسی تقریبا این مسئله عیب و ضعف مهمی به شمار می رود.
اگر این اتومبیل ها با داشتن این نوع شاسی دچار حادثه و تصادف شوند، خسارات وارده خیلی بیشتر از خودروهایی با شاسی های نردبانی خواهد بود و مسلما تعمیر و تعویض و بازسازی قطعات در آنها پر هزینه و گران تر خواهد بود.
اما در کنار این معایب مزایایی هم دارند از جمله:
فضای اشغال شده توسط این نوع شاسی ها نسبت به شاسی های نردبانی کمتر است.
چون می توان در این شاسی ارتفاع و مرکز شکل خودرو را کاهش داد، در نتیجه پایداری و دینامیک خودرو بسیار افزایش خواهد یافت و این به دلیل ساختار فیزیکی خاصی است که در این نوع شاسی وجود دارد.
همچنین شاسی های صفحه ای قابلیت جذب بهتر ضربات و ارتعاشات را نسب به شاسی های نردبانی دارند.
در پست بعدی با معرفی دیگری از انواع شاسی های خودرو با ما باشید.