شمع های خودرو انواع گوناگونی دارند که از نظر ساختار و یا نوع مواد بکار برده شده در آن با هم متفاوت هستند.
برای اینکه بتوانید انواع شمع ها را بهتر بشناسید و بدانید که کدام نوع آن را باید در اتومبیل خود استفاده کنید؛ باید اطلاعاتی در مورد آنها داشته باشید.
برای همین لازم دیدیم تا در این مطلب اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
پس با ما همراه باشید.
در خودروهای مختلف انواعی از شمع های خودرو استفاده می شود که شامل: شمع گرم، شمع سرد، شمع نیکلی، شمع ایریدیومی، شمع پلاتینیومی و شمع های چند الکترودی هستند.
شمع های سرد
شمع های سرد دارای پایه کوتاهی هستند و برای موتور هایی که در دمای بالا کار می کنند مناسب هستند.
این شمع ها دارای عایق کوتاهی هستند تا بتوانند سریعاً گرمای ایجاد شده در اثر جرقه زنی را کاهش دهند.
شمع های گرم
شمع های گرم که دارای پایه بلندی هستند؛ برای موتورهایی مناسب اند که با دور پایین کار میکنند و عایق های بلندتری دارند تا گرمای خود را دیرتر از دست داده و در نتیجه قادر باشند تا رسوبات باقی مانده از حاصل احتراق را در روی خود شمع بسوزانند.
شمع های پلاتینیومی
چون در اینگونه شمع ها از آلیاژ پلاتینیوم استفاده شده است؛ طول عمر مفید بالایی دارند و معمولاً عمر آن ها به صد هزار کیلومتر خواهد رسید.
ویژگی شمع های پلاتینیومی این است که می توانند دماهای بسیار بالایی را نسبت به شمع های مسی تحمل کنند و تحمل دمایی تا ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد را دارند.
شمع های نیکلی یا مسی
شمع های مسی یا نیکلی که مقاومت کمتری در برابر گرمای زیاد دارند و در نتیجه طول عمرشان کمتر و بین ۲۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر است.
این نوع شمع از ارزانترین شمع های موجود در بازار است و در نتیجه جزو متداولترین شمع هایی هستند که مورد استفاده در خودروها قرار می گیرند.
شمعهای ایریدیومی
گفته میشود که این نوع از شمع ها ۶ برابر سختتر از شمع پلاتینیوم هستند و از طول عمر بالایی برخوردارند و در دمای بالا بسیار خوب عمل کرده و عملکرد بسیار مثبتی دارند.
شمع های ایریدیومی از گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین نوع شمع ها محسوب میشوند که الکترود مثبت آن از جنس ایریدیوم است.
شمع های چند الکترودی
این شمع ها از طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند که در ساخت آنها از چند الکترود منفی استفاده شده است.
چون هر بار جرقه زنی در شمع، باعث خوردگی در قطب منفی آن خواهد شد؛ در شمعهای چند الکترودی، هر الکترود پس از خورده شدن جای خود را با الکترود نزدیکتر به قطب مثبت، عوض کرده که حاصل آن ایجاد طول عمر بالا تر برای شمع ها خواهد بود.
طرز کار تمامی شمع ها موتور خودرو
پس از اینکه کوئل ماشین، از باتری جریانی با ولتاژ پایین را دریافت کرد؛ ولتاژ آن را افزایش داده و بعد این جریان با ولتاژ بالا را، به شمع منتقل می کند.
سپس جریان بین دو الکترود جانبی و مرکزی موجود در شمع، که در واقع یکی جریان مثبت و دیگری جریان منفی دارد؛ افزایش یافته و با افزایش ولتاژ گازهای موجود یونیزه می شوند و رسانای جریان الکتریکی شده و در محفظه سیلندر احتراق ایجاد میکنند.
در نهایت هم با مشتعل کردن ترکیب سوخت و هوای موجود در داخل سیلندر موجب به حرکت در آمدن موتور خودرو خواهد شد.
در پست بعدی و در ادامه برای اطلاعات دیگری در مورد شمع های خودرو با ما باشید.