جنس بکار رفته در ساخت انواع پیستون خودرو سبب کارایی بهتر و عملکرد بسیار موثری در آن خواهد شد؛ زیرا این قطعه در دمای زیادی قرار گرفته و در شرایط سختی به کار خود ادامه می دهد.
پس لازم است تا جنس پیستون ها را در خودرو بدانیم و با کارایی هر کدام هم آشنا شویم. با ما بمانید.
جنس همه انواع پیستون خودرو از چدن و یا آلومینیوم ساخته میشود.
پیستون های چدنی بدنه ای سنگین و بزرگ تر دارند که در برخی از خودروهای خاص، مخصوصاً در خودروهای دیزلی پرقدرت از آنها استفاده می شود.
اما در خودروهای سواری به دلیل انتقال حرارت بهتر و سبکی پیستون های آلومینیومی، بیشتر از این نوع استفاده میشود.
با اینکه کاربرد مدل آلومینیومی به دلیل مزایا، مخصوصاً سبکی که دارد بیشتر است؛ اما در موتور هایی که احتمال ذوب شدن آلومینیوم وجود دارد؛ همچنان کاربرد مدل های چدنی بیشتر رواج دارد.
مزایا و معایب پیستون های آلومینیومی
مزایا عبارتند از: انتقال حرارت بالا، سبکی وزن و شکل پذیری
معایب آن عبارتند از: گرانی قیمت و انبساط در برابر حرارت
مزایا و معایب پیستون های چدنی
مزایای آن عبارتند از: انبساط کم، مقاوم در برابر سایش، مقاوم در برابر فشار بالا و حرارت زیاد، قیمت ارزان
معایب عبارتند از: وزن زیاد، انتقال حرارت کم، دارا بودن خاصیت شکنندگی
اما پیستون های آلومینیومی را به دو روش آهنگری و ریخته گری می سازند.
در روش آهنگری، پیستون با توجه به بدنه فشرده تر است و از این مدل برای موتورهای سنگین و پر قدرت بهره گرفته می شود؛ چون این نوع دوام بیشتری دارد.
در روش ریخته گری پیستون به صورت متخلخل و سوراخ سوراخ ساخته میشود که در پیچهای بالا توان لازم را ندارند و چون پیستون آهنگری بدنه ای فشرده و متراکم دارد؛ حدود ۷۰ درصد مقاوم تر از نوع ریخته گری آن است.
اما از معایب پیستون های آلومینیومی انبساط زیاد بدنه آن است که طراحان مجبورند برای جلوگیری از گریپاژ کردن؛ پیستون را با لقی زیاد بسازند.
در برخی مواقع هم به کمک طرحهایی می توانند این انبساط را کاهش دهند که این کار با اضافه کردن حدود ۱۶ درصد سیلیکون به آلومینیوم انجام می شود تا انبساط حرارتی به نحو چشمگیری در آن کاهش یابد.
پس در صورت استفاده از سیلیکون، پیستون را با لقی کمتری می سازند.
انواع پیستون خودرو از منظرهای متفاوتی تقسیم میشوند؛ اما اگر بخواهیم بر اساس نوع موتور پیستون ها را تقسیم بندی کنیم آنها را به دو نوع دو زمانه و چهار زمانه تقسیم بندی میکنند.
پیستون های دوزمانه
این نوع از پیستون ها، در موتور های کوچک و عمدتاً موتورسیکلت ها مورد استفاده هستند و اینگونه پیستون ها به خاطر عملکردشان و ماهیتی که دارند؛ در معرض بادهای شدید مکانیکی و حرارتی قرار میگیرند.
پیستون های چهار زمانه
بیشتر این نوع از پیستون ها به خاطر نوع عملکردشان، در خودروهای سبک و سواری مورد استفاده هستند که البته این نوع پیستون های چهار زمانه خود به چند دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:
پیستون های اتوترمیک
این نوع پیستون ها دارای نوار فولادی از نوع ریخته گری و دارای یک چاک در بدنه هستند؛ که از قسمت رینگ تا دامنه ی پیستون کشیده شده است.
این پیستون ها حرکت بسیار نرمی را در داخل سیلندر خودرو ایجاد می کنند.
پیستون ریخته گری شده
در این نوع پیستون قسمت های تاج پیستون، دامنه پیستون و محل قرار گرفتن رینگ ها که همان شیار رینگ هاست؛ به طور یکجا و واحد ساخته میشوند.
این پیستون ها با دوام زیادی که دارند؛ دارای صرفه اقتصادی به خصوص برای موتورهای بنزینی و گازوئیلی هستند.
پیستون ماشین کاری شده
این مدل از انواع پیستون خودرو عمدتاً در موتورهایی که بارهای سنگینی را حمل میکنند و موتورهای مسابقه ای استفاده می شوند.
چون استحکام در این نوع با توجه به مراحل تولید افزایش مییابد؛ در آن امکان کم کردن سطح مقطع و کاهش وزن در پیستون وجود دارد.