اکثر رانندگان اتومبیل به اهمیت آب رادیاتور خودرو واقف هستند و با رسیدگی و تعویض به موقع آن سعی دارند تا شرایط ایده آلی را هم برای راحتی و سلامت خود و هم برای اتومبیل شان فراهم آورند.
می خواهیم در این مطلب و در مطالب بعدی مقداری در مورد این مایع حیاتی و اهمیت وجود آن در اتومبیل، آن هم به میزان معینی که باید باشد؛ توضیحاتی را ارائه کنیم که امیدواریم مورد استفاده ی شما عزیزان قرار بگیرد.
پس با ما همراه باشید.
آب رادیاتور خودرو در واقع سیالی است که گرما را از موتور جذب کرده و آن را از طریق رادیاتور دفع میکند و همین کار را در فصل سرد سال با وارد کردن جریان هوای گرم، به وسیله بخاری انجام می دهد.
ترکیبات آب رادیاتور که به آن مایع خنک کننده هم گفته می شود؛ مخلوطی از اتیلن و پروپیلن گلیکول و آب مقطر است که معمولا به نسبت ۵۰ به ۵۰ با هم ترکیب می شوند.
آب رادیاتور در یک محیط بسیار گرم و تحت شرایط سختی کار می کند که در طول زمان کم کم کارایی خود را از دست می دهد و اگر به موقع تعویض نشود؛ پس از گذشت مدت زمانی، قسمت های سرد موتور و رادیاتور در معرض خوردگی قرار خواهد گرفت.
پس مایع خنک کننده یکی از مواردی است که باید به موقع تعویض شود؛ چرا که در غیر این صورت خاصیت انتقال حرارتی خود را از دست داده و دیگر قادر نخواهد بود مانند قبل موتور خودرو را خنک نماید.
سیستم خنک کننده را معمولا به دو دسته تقسیم می کنند:
ابتدا سیستم خنک کننده اتومبیل های قدیمی که معمولاً خودروهای تولیدی تا قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی را شامل میشوند و خودروهای سال های بعد از آن، که سیستم خنک کننده در آنها پیچیده تر شده و نکته قابل ملاحظه در آنها این است که در این نوع سیستم، هوا به هیچ عنوان نباید در چرخه، وجود داشته باشد و پس از تعویض مایع خنک کننده و آب رادیاتور، خودرو به هواگیری هم نیاز خواهد داشت.
می دانید که رادیاتور، قسمت اصلی سیستم خنک کننده موتور خودرو محسوب میشود و آب رادیاتور علاوه بر اینکه موتور خودرو را خنک نگه می دارد در مناطق سردسیر و در فصل زمستان از یخ زدن آن هم جلوگیری می کند؛ چون آب رادیاتور در واقع ترکیبی از یک ضد یخ و آب می باشد.
آب رادیاتور یا همان مایع خنک کننده در اتومبیل چون مرتباً در یک چرخه قرار گرفته و با آلاینده های مختلفی در تماس است و با آنها ترکیب می شود؛ بعد از مدتی خاصیت اسیدی پیدا خواهد کرد.
اما باید کاملا مراقب باشید و قبل از اینکه آب خاصیت خود را از دست بدهد و کاملاً اسیدی شود؛ آن را تعویض کنید.
با اینکه این زمان برای هر نوع اتومبیل و در هر جایی و با هر نوع کارکردی تغییر می کند؛ اما توصیه می شود که حداقل هر دو سال یکبار و یا با طی هر ۵۷ هزار کیلومتر، اقدام به عوض کردن آب رادیاتور بکنید.
تعویض مایع خنک کننده باعث حذف آلاینده های موجود شده و از مسدود شدن سیستم خنک کننده و ایجاد مشکل در فصل تابستان و حتی در فصل زمستان نیز جلوگیری به عمل خواهد آورد.
موقع تعویض آب رادیاتور دقت کنید که باید مدتی از خاموش بودن موتور گذشته باشد و این کار را با دقت و به آرامی انجام دهید؛ چون احتمال اینکه آب جوش باشد و هنگام باز کردن درب رادیاتور آب به سمت شما پاشیده شده و دچار سوختگی شوید بسیار زیاد است.
در پست های بعدی در مورد تعویض آب رادیاتور خودرو و چگونگی آن صحبت می کنیم.