اگر در یک هوای داغ تابستانی و در یک ترافیک سنگین شهری با باد گرم کولر اتومبیل مواجه شوید؛ یقینا به اهمیت وجود کولر در خودرو و رسیدگی و سرویس به موقع آن پی می برید.
می خواهیم در این مطلب به عواملی که سبب ایجاد باد گرم می شوند اشاره ای داشته باشیم.
پس در صورت نیاز ما را همراهی کنید.
دلایل زیادی را میتوان برای به وجود آمدن باد گرم در کولر اتومبیل ذکر کرد؛ از جمله:
خرابی ترموستات داخل اتاق خودرو
خرابی ترموستات سبب عملکرد بیش از حد کمپرسور، یخ زدن اواپراتور، قطع شدن زود هنگام و یا کامل کمپرسور خواهد شد، که در صورت قطع شدن زود هنگام کمپرسور، باد خروجی کولر به اندازه کافی سرد نشده و عموماً کولر در فاصله های کوتاهی قطع و وصل خواهد شد.
ترموستات کولر بعد از رسیدن دمای آواپراتور به نزدیک صفر درجه، کمپرسور را قطع میکند و این سیستم برای جلوگیری از یخ زدن اوپراتور طراحی و ساخته شده است.
در صورتی که آواپراتور یخ بزند؛ مقدار حجم هوای خروجی از دریچه ها، به شدت کم می شود که در نتیجه دما افزایش خواهد یافت.
تقریباً تمامی ماشین ها، دارای ترموستات کولر در داخل اتاق هستند؛ برخی از این خودروها که دارای سیستم اتوماتیک اند، حتی دارای دو ترموستات در داخل کابین خودرو می باشند که یکی از آنها بر روی قسمتی از داشبورد طراحی و جاسازی شده و دیگری بر روی آواپراتور قرار گرفته است.
خرابی دریچه های کولر و بخاری
در بیشتر خودروهای امروزی دریچه های کولر و بخاری به صورت الکترونیکی کنترل می شوند که فرمان الکترونیکی به یک موتور گیربکس منتقل شده و دریچه ها را باز و بسته می کند.
با اینکه کنترل کننده های الکترونیکی به صورت بسیار دقیق عمل میکنند اما در برخی موارد با مشکل مواجه شده و عملکرد بخاری و کولر را تحت تأثیر خود قرار خواهند داد.
اما در بسیاری از اتومبیل ها درایو تنظیم، یک دریچه تنظیم هوا را جابهجا میکند که مسیر عبور هوا را انتخاب مینماید، این درایو ممکن است به صورت کاملاً مکانیکی و شیمی ساخته شده باشد.
در این صورت با خم شدن سیم مفتولی آن و یا با تغییر جای روکش سیم، کنترل از تنظیم خارج خواهد شد.
در بعضی از اتومبیل ها هم دریچه های کولر به وسیله خلاء کار میکنند که گرفتگی یا ترک خوردن لوله های خلاء باعث ایجاد اختلال در عملکرد دریچه های کولر خواهد شد.
به هر حال اغلب دریچه های تنظیم سرما و گرما در اتومبیل چه به صورت مکانیکی و یا به صورت الکترونیکی و خارج از نوع کنترل آن به وسیله ی، ابر، فوم و یا واشرهای پلاستیکی آب بندی می شوند.
پس در اثر استفاده از آن ها و به مرور زمان خواص خود را از دست خواهند داد و نمیتوانند مانند روز اول خود دریچه ها را به خوبی آب بندی کنند؛ در نتیجه سبب نشت هوای سرد در فصل زمستان و نشت هوای گرم در فصل تابستان خواهند شد.
ضمنا چون گرمای بخاری ماشین به وسیله حرارت آب موتور تامین خواهد شد؛ موقع به وجود آمدن اشکال در دریچه کولر سرمای کولر بعد از بالا رفتن آمپر آب کمتر می شود که در بیشتر مواقع میتوان مخلوط شدن باد گرم و سرد را کاملاً احساس کرد.
تنظیم نبودن دریچه های کنترل گرما و سرما و خرابی در این دریچه ها باعث مخلوط شدن هوای گرم و سرد خواهد شد که در نتیجه افزایش باد گرم در کولر اتومبیل و باد سرد در بخاری خودرو را به دنبال خواهد داشت که شما با قرار دادن دست خود در مقابل دریچه کولر به مخلوط بودن باد سرد و گرم پی برده و آن را احساس خواهید کرد.
خرابی دریچه ها پس از نصب رادیو پخش در اتومبیل و یا باز و بسته شدن داشبورد خودرو هم اتفاق میافتد که در این صورت برای تنظیم آن ها باید به افراد متخصص و خبره مراجعه کنید.
اگر در پست های آینده با ما باشید دلایل دیگری را برای بوجود آمدن باد گرم کولر اتومبیل برایتان عنوان خواهیم کرد.