در این پست قرار است تا از عملکرد پیستون ها در خودرو بیشتر صحبت کنیم و همچنین با بعضی از خرابی های این قطعه هم آشنا خواهیم شد.
همچنان با ما همراه بمانید.
این قطعه که قلب موتور خوانده میشود؛ در مرکزیت موتور قرار گرفته است و آن را زمانی میتوانید ببینید که درب سوپاپ و سرسیلندر باز باشد.
اگر بخواهیم عملکرد پیستون در خودرو را بررسی کنیم باید بگوئیم که این قطعه در داخل سوراخ های موجود در بوش سیلندر، به شکل عمودی حرکت میکند.
حرکت عمودی آن در داخل سیلندر به حرکت چرخشی تبدیل شده و به میل لنگ منتقل میشود که تغییر این حرکت به کمک شاتون انجام میگیرد.
البته با افزایش تعداد پیستون ها اندازه بلوک سیلندر هم افزایش یافته و میل لنگ هم با توجه به تعداد سیلندرها، امکان پذیرش بیشتر شاتون را به دست میآورد.
برای کشش بیشتر و افزایش قدرت در خودرو از چندین سیلندر و پیستون استفاده میشود؛ پس هرچه پیستون بیشتری در خودرو قرار داشته باشد خودرو قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد.
در قسمت بالایی پیستون، محفظه احتراق قرار گرفته است که مخلوط سوخت و هوا در آنجا فشرده و شمع خودرو با ایجاد جرقه، این مخلوط را منفجر می کند، حال با کمک انرژی که حاصل میشود؛ پیستون به سمت پایین حرکت می کند.
همانطور که قبلاً هم گفته شد رینگ، نقش مهمی را در این فرآیند بازی میکند؛ چون رینگ ها که در داخل شیار های پیستون قرار گرفتهاند از خروج مخلوط سوخت و هوا از قسمت بالای محفظه احتراق جلوگیری میکنند تا عمل انفجار و حرکت در پیستون ها به سهولت هر چه تمامتر انجام شود.
در برخی از خودروها با توجه به سیستم سوپاپی که در آنها قرار گرفته است؛ شیارهایی در پیستون ها ایجاد می شود تا از برخورد این قطعه با سوپاپ ها جلوگیری به عمل آید.
کارکرد دیگر این شیارها وقتی معلوم می شود که تسمه تایم پاره شود و زمانبندی سوپاپ ها به هم بخورد؛ در این صورت این شیار ها با کار خود مانع از آسیب رسیدن به سوپاپ ها و عملکرد پیستون ها در خودرو خواهند شد.
خرابی های ایجاد شده در پیستون شامل:
ترک خوردگی در پیستون
از مشکلاتی که برای پیستون خودرو پیش می آید؛ می توان به ترک خوردگی در آن میتوان اشاره کرد.
که عواملی مانند:
شاید تعجب کنید ولی مهار نشدن دمای موتور و اعتدال نیافتن آن و ایجاد حرارت بالا و بیش از اندازه میتواند حتی منجر به ذوب شدن پیستون گردد! که عواملی مانند:
جزو مهمترین عوامل آن می باشد.
فرسایش در پیستون ها
این اشکال در پیستون ها هم می تواند ناشی از موارد زیر باشد
از قطعاتی که نقش مهمی در عملکرد پیستون ها در خودرو، برعهده دارند رینگ ها هستند؛ اما مشکلاتی که ممکن است برای رینگ ها پیش آید عبارتند از :
مشکلاتی که در موقع مونتاژ اولیه و یا در حین کار به وجود میآید و….