در پست های قبلی به صورت تیتروار علائم خرابی اکسل خودرو را برایتان عنوان کردیم اما در این مطلب توضیحات بیشتری را در این زمینه خدمت شما عزیزان خواهیم داد.
شناخت هرچه بیشتر این نشانه ها به ما در سالم نگه داشتن اتومبیل و به طبع آن سلامتی خودمان کمک خواهد کرد.
از جمله علائم خرابی اکسل خودرو عبارتند از:
لرزش فرمان خودرو:
یکی از علائم خرابی اکسل لرزش فرمان اتومبیل است که نشان دهنده ی خرابی پلوس یا سیبک CV هم میتواند باشد. خرابی در اتصالات پلوس قطعاً لرزش هایی را در خودرو و فرمان آن به همراه دارد که در نتیجه از بالانس خارج شدن محور اکسل ها را پدید خواهد آورد.
اگر خرابی اتصالات سیبک هم به آن افزوده شود، این لرزش در سر پیچ ها بیشتر شده و کنترل خودرو را برای راننده به مراتب سختتر خواهد کرد.
این لرزش نه تنها از طریق دست و لمس فرمان فهمیده خواهد شد؛ که حتی با چشم قابل مشاهده خواهد بود و دیگر سرنشینان هم متوجه این لرزش خواهند شد.
شنیدن صداهای نابهنجار در موقع پیچیدن خودرو:
در اکثر مواقع این پارگی ها در نزدیکی محل اتصال بست ها اتفاق میافتند.
اغلب این صداهایی که در هنگام پیچیدن از اتومبیل خود می شنوید؛ مربوط به خرابی در قسمت سیبک های خودروست.
اتصالات داخلی سیبک و پلوس هم میتواند صداهایی را ایجاد کند که به خاطر حرکات اضافی و تکان های مکرر خواهد بود.
دقت کنید این صداها معمولاً با افزایش شتاب خودرو و بالا رفتن سرعت بیشتر خواهد شد.
نشتی گریس:
نشتی گریس معمولاً در اثر پارگی گردگیر های پلوس ایجاد میشود که با لمس کردن و دست کشیدن و یا با دیدن و بررسی چشمی می توانید محل آنرا بیابید و این پارگی اغلب در نزدیکی بست ها ایجاد می شود.
خرابی سیبک ها و یا پلوس خودرو با نشتی گریس بر روی لبه های داخلی چرخ ها همراه است که اگر این گریس بر روی ترمزها نشتی پیدا کرده و پاشیده شوند می تواند بسیار خطرناک باشد.
به خاطر داشته باشید که دو قطعه پلوس و سیبک به خاطر همکاری مداوم با یکدیگر و با اکسل خودرو معمولا همزمان با هم دچار خرابی خواهند شد که هنگام تعویض نیز معمولاً باید همزمان با یکدیگر تعویض شوند و تعویض کل این مجموعه مقرون به صرفه تر است تا اینکه بخواهید قطعات پلوس و سیبک را جداگانه تعویض نمایید.
رایج ترین دلیل عدم کارایی اکسل شکستگی محفظه نگهدارنده گریس است که به معنی نشتی گریس است.
بدون گریس مفصل ها روغنکاری و روانکاری نمیشوند و گرد و خاک نیز وارد آنها شده و در آخر هم سبب خرابی کل پلوس خواهد شد.
عواملی که باعث میشود اکسل و پلوس خودرو از کار بیفتد و آسیب ببیند عبارتند از:
و به عنوان آخرین مورد باید گفت عادت های غلط در رانندگی بیشترین عاملی است که سبب خرابی اکثر قطعات خودرو منجمله اکسل و پلوس خودرو خواهد شد.
به شما پیشنهاد میکنیم که هر موقع در فرمان و یا فنربندی و جلوبندی خودرو احساس لرزش کردید و یا در هنگام شتاب گیری و پیچیدن فرمان متوجه صداهای ناهنجار شدید حتما در اولین فرصت به دست آمده آن را به یک مکانیک ماهر نشان دهید؛ زیرا ممکن است که شما با یک پلوس آسیبدیده موقتا قادر به رانندگی و حرکت باشید؛ ولی با ادامه دادن حرکت و بی توجهی به آن مشکلات به وجود آمده بیش تر شده و چه بسا که در جای نامناسب، خودروی شما به ناگهان متوقف شود.
باید بدانید که اگر با اکسل و پلوس آسیب دیده در جادههای خارج از شهر حرکت کنید؛ احتمال وقوع تصادف بسیار زیاد است.
همیشه اگر زود به فکر تعمیر و یا تعویض سیبک و پلوس خودرو باشید؛ شاید بتوانید با تعویض قسمت هایی مثل گردگیر پلوس مشکل را به راحتی حل کنید؛ اما در صورتی که خودرو دچار نشتی گریس در اغلب قسمتها شود؛ احتمال خرابی و بوجود آمدن عوامل خرابی اکسل خودرو بسیار افزایش می یابد.