آیا با عملکرد سیستم خنک کننده خودرو آشنا هستید و می دانید که کارکرد درست رادیاتور چه نقش مهمی را در سلامت موتور اتومبیل و قطعات آن بر عهده دارد؟
اگر در این مورد اطلاعاتی ندارید؛ ما در این مطلب سعی خواهیم کرد تا حدودی شما را با این مسئله مهم، آشنا کنیم.
پس همراهمان بمانید.
وظیفه سیستم خنک کننده خودرو یا همان رادیاتور، تبادل حرارت با هوای جریان یافته و به طور کلی خنک نمودن موتور اتومبیل است و مهمترین دلیل وجود سیستم خنک کاری در خودرو، کمک به خنک شدن موتور و رساندن دمای آن، به دمایی قابل قبول و بهینه است.
زیرا موتورهای درونسوز انرژی شیمیایی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکنند اما در این تبدیل و تبادل و واکنش صورت گرفته، متاسفانه بیشتر انرژی نهفته در سوخت، به گرما تبدیل می شود.
انرژی گرمایی تولید شده باعث بالا رفتن دمای موتور و قطعات خودرو خواهند شد و برای درست کار کردن موتور و آسیب نرسیدن به موتور و قطعات مختلف خودرو باید به کمک یک واسطه و سیستم دیگر این گرمای تولید شده گرفته شده و از بین برود.
دمای بهینه برای موتور، دمای ایده آل است که توسط سیستم خنک کننده برای عملکرد موتور ایجاد میشود و این همان سیستمی است که به موتور کمک میکند تا هر چه سریعتر به دمای تعیین شده و ایدهآل برسد.
به عبارت دیگر در موتور اتومبیل به دلیل عمل احتراق طبیعتاً دمای بسیار زیادی تولید خواهد شد که این حرارت تعدیل نشود؛ به تمام قطعات اتومبیل آسیب میرساند.
حتما می دانید که حرارت تولید شده بر اثر عمل احتراق، به بیش از ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد میرسد؛ پس باید دستگاه یا سیستمی وجود داشته باشد تا محیط موتور را خنک کند.
اما از طرفی حرارت کم و پایین بودن بیش از حد دما هم برای موتور مناسب نیست و این مسئله هم سبب آسیب رسیدن به موتور خواهد شد.
پس باید یک دمای متعادل ایجاد گردد که معمولاً مناسبترین حرارت برای موتور خودرو حدود ۸۰ درجه سانتیگراد است.
برای این منظور در اتومبیل ها سیستم خنک کننده دقیقی طراحی شده است تا دمای موتور را ثابت نگه دارد که وجود آن به منظور جلوگیری از ذوب شدن فلزات و قطعات موتور الزامیست.
در خنک کردن موتور ماشین، رادیاتور نقش بسیار بزرگی را ایفا میکند؛ چرا که آب و ضد یخ از طریق لوله ها به عنوان مایع در سیستم خنک کننده خودرو حرکت کرده و گرما را در موتور از بین میبرد و تنها راه این است که آب از طریق کانال در بلوک موتور جریان یابد و وارد رادیاتور شود.
ابتدا باید بدانید که خراب شدن هر قسمت از رادیاتور در کم شدن آب رادیاتور دخالت خواهد داشت.
جوش آوردن و کم شدن آب رادیاتور خودرو میتواند دلایل متعددی داشته باشد؛ اما دقت کنید که در صورت توجه نکردن به کم شدن آب در رادیاتور این امر حتی ممکن است منجر به سوختن موتور خودرو و گریپاژ کردن پیستون ها شود.
باید همواره به عقربه و نشانگر موجود در دماسنج موتور که در داشبورد خودرو قرار دارد توجه نمایید.
اگر این عقربه به سمت منطقه قرمز حرکت کند؛ بدین معناست که آب رادیاتور کم شده است و موتور بیش از اندازه گرم است و یا اینکه میزان خنک کننده در رادیاتور کاهش یافته است و حتی ممکن است در این صورت چراغ دماسنج موتور نیز روشن شود که دلیل به وجود آمدن مشکلاتی در رادیاتور است.
سخت کار کردن فن خودرو و ایجاد بخار از رادیاتور همه نشانه های داغ شدن موتور و کمبود آب در رادیاتور و سیستم خنک کننده خودرو است.
در ادامه با ما باشید تا توضیحات بیشتری را در رابطه با رادیاتور و مسائل مربوط به آن را برایتان ارائه دهیم.