یکی از قسمت های مهم هر اتومبیل، رادیاتور آن است و از مشکلات بارز آن کم شدن آب رادیاتور است؛ که باید خیلی به آن اهمیت داده و در صورت بروز،علل آن بررسی شده و مشکل را جستجو کرده و پیدا کنید.
در این مطلب به علل ایجاد این معضل در خودرو خواهیم پرداخت و شما را با آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.
خوردگی در رادیاتور
از اصلی ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور خودرو خوردگی در رادیاتور است؛ چون تمامی اتصالات و شیلنگ ها میتوانند در طول گذشت زمان دچار خوردگی و زنگ زدگی شوند.
وجود ضد یخ نامناسب
ریختن ضد یخ های بی کیفیت و بدون استاندارد و بدون توجه به نوع و مدل خودرو، هم میتوانند به کم شدن آب رادیاتور منجر شوند.
خرابی واتر پمپ خودرو
از علائم خرابی واتر پمپ، کاهش آب در رادیاتور، نشتی آب و ضد یخ و بالا رفتن آمپر آب در خودرو و در نهایت روشن شدن چراغ ضد یخ را می توان نام برد.
می دانید که وظیفه واتر پمپ، علاوه بر پمپاژ آب، پمپاژ ضد یخ به سمت موتور و در نتیجه کاهش یافتن دمای آن است.
پس اگر واتر پمپ خراب شود دمای موتور به شدت و به سرعت بالا رفته و دیگر قابل کنترل نخواهد بود.
پر شدن بیش از اندازه رادیاتور
این مسئله هم سبب افزایش فشار آب و در نهایت به کم شدن آب رادیاتور می انجامد.
شیوه ضعیف خنک کردن موتور از جمله دلایل کم شدن آب رادیاتور خودرو میتواند باشد.
خرابی درب منبع انبساط
درب منبع انبساط یا همان رادیاتور شامل دو سوپاپ است؛ الف: سوپاپ فشار ب: سوپاپ خلع
این دو سوپاپ مانع از تبخیر آب درون رادیاتور خودرو می شوند؛ پس اگر به هر دلیلی درب آن خراب باشد و به درستی در سر جای خودش بسته نشده باشد؛ آب رادیاتور به بیرون نشت پیدا کرده و رادیاتور دچار کم آبی خواهد شد.
خرابی ترموستات خودرو
قبلا هم گفتیم که وظیفه ترموستات در سیستم خنک کننده خودرو پایین آوردن دمای موتور است؛ تا حدی که برای کارکرد درست به دمای بهینه برسد.
پس مسلماً یکی از مهمترین تاثیرات خرابی آن، بالا رفتن بیش از اندازه دمای موتور و سرریز شدن آب و ضد یخ میتواند باشد.
خرابی در فن خودرو
گاهی اوقات فن خودرو به دلایلی مثل سوختن فیوز آن، نمی تواند به درستی وظیفه خود را به انجام رساند.
به هر دلیلی که این اتفاق بیفتد، موتور خودرو جوش آورده و آب رادیاتور از آن سرریز خواهد شد؛ چون مقدار قابل توجهی از حرارت موتور توسط همین فن و یا پروانه خنک کننده از بین میرود.
بهتر است این نکته مهم را یاد آوری کنیم که قدرت خنک کنندگی آب بیست برابر روغن می باشد و وجود سیستم خنک کاری متکی به رادیاتور و سیال های ضد جوش در خودروها، بخصوص در مناطق گرم در سراسر دنیا، نقشی غیر قابل انکاری در کاهش دمای موتور و سلامت آن خواهد داشت.
اگرهمچنان در پست آینده با ما همراه باشید؛ به موارد دیگری در زمینه علل کم شدن آب رادیاتور در خودرو می پردازیم.