کثیف شدن و گرفتگی انژکتور خودرو از جمله مشکلاتی است که برای این قطعه ی مهم و حیاتی در اتومبیل پیش می آید. اما ما باید دلایل این مشکل را بدانیم تا بتوانیم هر چه بهتر برای رفع آن اقدام کنیم.
ناگفته نماند که در بعضی مواقع تشخیص خرابی و یا گرفتگی انژکتور خودرو بسیار مشکل است، و یا شناخت آن برای افراد عادی غیر ممکن است.
در اینگونه مواقع باید از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید. به هر حال اگر با ما همراهی کنید در پایان اطلاعات مفیدی را دراین زمینه کسب خواهید کرد.
از مشکلاتی که عمدتاً برای انژکتور خودرو به وجود میآید کثیف شدن و گرفتگی انژکتور خودرو است.
استفاده از سوخت های بدون کیفیت،
وجود رسوبات و آلودگی هایی که معمولاً در باک خودرو وجود دارد،
خراب بودن فیلتر بنزین و ….
مسائلی از این دست در کار این قطعه ی مهم می توانند اختلال ایجاد کنند.
وقتی که مسیر انژکتور گرفته شود، پاشش سوخت به میزان کافی انجام نشده و در نتیجه نسبت میزان هوا به سوخت افزایش می یابد؛ که در نهایت منجر به احتراق ناقص در اتومبیل خواهد شد.
حتی ممکن است پاشش سوخت هم کاهش پیدا نکرده اما طریقه و مسیر پاشش سوخت تغییر کند، که آن هم باعث احتراق ناقص خواهد شد. چون پاشش نامنظم هم یکی از مشکلات جدی انژکتور محسوب می شود.
همان طور که قبلا هم گفتیم سوخت از طریق سوزن انژکتور به سیلندر پمپاژ میشود؛ که دارای منافذ بسیار ریزی است. اگر آلودگی، وارد انژکتور خودرو شود، دیگر سوخت نمیتواند از مسیر سوزن و منافذ آن عبور کند و در نتیجه در یکی از سیلندرها عمل احتراق انجام نمیگیرد.پس موتور با مشکل جدی مواجه خواهد شد.
نکته ی قابل توجه این است که اگر یکی از انژکتورها دچار مشکل شود؛ همه آنها باید تعویض شوند. چون در غیر این صورت هماهنگی لازم بین آنها به وجود نخواهد آمد و کارایی سیستم پایین میآید.
این نکته را هم متذکر میشویم که تشخیص خرابی و گرفتگی انژکتور خودرو کار ساده ای نبوده و توصیه میکنیم که هر چند مدت یک بار برای تشخیص خرابی و گرفتگی انژکتور، اتومبیل خود را به یک مکانیک ماهر نشان دهید.
تشخیص دلایل و علائم گرفتگی انژکتور خودرو و کثیفی آن میتواند کار بسیار دشواری باشد. زیرا بیشتر خودروها دارای سنسور های داخلی هستند؛ که نسبت میزان سوخت به هوا را به نحوی اصلاح می کنند و چون مشکلات جزئی برطرف می شود، از همین رو راننده مشکلات انژکتور را به زودی حس نخواهد کرد.
برای همین شما متوجه مراحل کثیفی و گرفتگی انژکتور خودرو نیستید و نمیتوانید آن را تشخیص دهید. چون ECU به کمک حسگرها میزان تنظیم نسبت سوخت به هوا را جبران می کند.
فرآیند کثیفی انژکتور خودرو در شرایط مختلف کاری موتور رخ میدهد. مثلاً در موقع روشن بودن اتومبیل، دمای کاری موتور بالا رفته و سوخت مصرفی و همین طور انژکتورها گرم می شوند. پس از خاموش شدن موتور نیز مقداری سوخت در ریل سوخت و انژکتور ها باقی می ماند و از طرف دیگر دمای موتور و انژکتور کاهش پیدا میکند.
این فرآیند خود سبب ایجاد رسوب تدریجی و ایجاد ذرات و ناخالصی بر روی اجزای انژکتور می گردد. موارد بسیاری از این دست که شاید به ذهن هم خطور نکند در کثیف شدن و گرفتگی این قطعه میتوانند دخالت داشته باشند.
اگر تشخیص دادید که مشکلات به وجود آمده از کثیفی انژکتور است، می توانید با انجام شستشوی این قطعه مشکل را برطرف کنید. البته شستشوی انژکتور به روشهای گوناگون انجام میشود. اما وقتی که آسیبهای بیشتری بر انژکتور وارد شده باشد شستشوی انژکتور نمی تواند مشکل را حل کند و باید به طور کلی این قطعه تعویض شود.
اما اگر میزان آلودگی و کثیفی انژکتور زیاد نباشد و شما هم آگاهی کافی از این قطعه داشته باشید و به اصطلاح دست به آچار باشید می توانید با افزودن مایع تمیز کننده در مسیر سوخت، آن را برطرف کنید.
یا اینکه آن را باز کنید و اگر می توانید خودتان قسمت های قابل شستشو را با مواد شوینده کاملاً شسته و آلودگیها را برطرف کنید.
این نکته را همواره به خاطر بسپارید، همیشه برای سالم و خوب ماندن هر وسیله ای اولین قدم مراقبت و نگهداری درست از آن است.
پس با بازدیدهای دورهای از سالم بودن این قطعه اطمینان حاصل کنید. زیرا این قطعه گران قیمت است و در صورت لزوم تعویض آن، باید هزینه ی زیادی را صرف کنید و در ثانی دست یافتن به انژکتورهای با کیفیت و مناسب نیز دشوار است.