برای اینکه بدانید ساسات خودرو تا چه اندازه در اتومبیل های جدید کاربرد و کارایی دارد، لازم دیدیم تا ابتدا در مورد خود ساسات و شناخت آن مطالبی را ارائه دهیم و بعد به توضیح این مسئله بپردازیم که آیا قطعهای به نام ساسات در اتومبیل های امروزی هم کاربردی دارد یا خیر. با ما همراه باشید تا بیشتر در این مورد بدانیم.
به نظر میرسد که با فرارسیدن فصل سرد و زمستان بیشتر به یاد ساسات خودرو می افتیم.
در واقع ساسات قطعهای از اتومبیل های قدیمی است؛ که در فصل زمستان سبب بهتر روشن شدن اتومبیل می شود؛ زیرا در روزهای سرد برای روشن کردن خودروهای کاربراتوری نیاز به مخلوط غنی تری از سوخت و هوا داریم و با غنی شدن سوخت تزریق شده به پیشرانه، ماشین سریع تر و راحت تر روشن خواهد شد.
سوختی که برای احتراق مناسب باشد می بایست وارد سیلندرها شوند، چرا که مخلوط طبیعی سوخت و هوا در برخورد با دیواره های سرد کاربراتور و منیفولد ورودی تقطیر شده و از رسیدن به سیلندر باز می مانند.
منظور از ساسات در وسایل نقلیه، همان دکمه ی دریچه هوای کاربراتور است که در جلوی راننده قرار دارد و مستقیماً به دریچه ساسات متصل است و با کشیدن آن دریچه هوا بسته شده و هوای کمتری وارد کاربراتور اتومبیل میشود؛ با بسته شدن این دریچه جلوی ورود هوا به کاربراتور گرفته میشود؛ سبب میشود تا موتور در هوای سرد بهتر روشن شود.
در روزهای سرد زمستانی برای مدت کوتاهی از مدار ساسات استفاده می شود تا سوخت غنی تری برای خودرو فراهم شود و موتور به دمای کارکرد مناسب خود برسد و کاربراتور هم بتواند مخلوط سوخت و هوا را تقریبا به صورت بخاری خشک که حالت ایده آلیست به سیلندرها برساند تا اتومبیل راحت تر روشن شود.
یا به عبارت دیگر در اتومبیل ها در بالای لوله کاربراتور ونتوری ثابت؛ دریچه ای به نام ساسات خودرو وجود دارد که به صورت مکانیکی یا اتوماتیک باز و بسته شده و با باز و بسته شدن این دریچه، جریان عبوری هوا کاهش یافته و مکش کاربراتور در موقع استارت زدن افزایش پیدا میکند و عملا با این کار سوخت بیشتری برای موتور خصوصاً در هوای سرد فراهم میگردد.
باز و بسته شدن این دریچه به دو صورت مکانیکی یا خودکار صورت میگیرد:
در روش مکانیکی دکمه ای بر روی داشبورد خودرو برای بستن دریچه ی ساسات تعبیه شده است که به دریچه ساسات متصل میشود و با کشیدن این دکمه دریچه ساسات بسته خواهد شد.
امروزه دیگر خودروها دارای دکمه ی مخصوص برای باز و بسته کردن دریچه هوا نیستند و ساسات خودرو در واقع وسیله ای خودکار است و به محض این که موتور سرد شود، دریچه ساسات به صورت اتومات و خود به خود بسته شده و با گرم شدن موتور دریچه دوباره به حالت اول خود باز می گردد.
در واقع در اتومبیل های مدرن امروزی این قطعه دیگر به شکل دستی و با کشیدن دکمه کار نمی کند و با گرمای منیفولد خروجی و مکش منیفولد ورودی کار کرده و با سرد شدن هوا؛ فنر ترموستاتی قرار گرفته بر روی دریچه؛ کوک شده و دریچه را خواهد بست.
پس از روشن شدن موتور، گرمای ناشی از دود؛ فنر را از کوک خارج کرده و دریچه به حالت عادی خود باز میگردد.
در خودروها و موتورهای انژکتوری این کار توسط ecu صورت میگیرد و سنسورهایی مانند سنسور دمای آب، سنسور دور موتور، استپر موتور، سنسور دریچهِ گاز به ترتیب در ساسات کردن دخالت دارند.
پس چنانچه در موقع استارت زدن در هوای سرد موتور خودرو روشن نشد، به ترتیب اولویت این قطعات را بررسی کنید و عیب را بیابید.
یکی از علائم خرابی ساسات؛ خاموش شدن موتور در دور کم آن است و افزایش محسوس در مصرف سوخت نیز میتواند از نشانه های دیگر این مورد باشد و دلیل آن این است که ساسات بر ترکیب سوخت به هوا تاثیر میگذارد؛ پس خرابی آن، افزایش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت.
اگر نشانه هایی از گیر کردن ساسات مشاهده کردید، ابتدا با توجه به اینکه ساسات از دو شیلنگ ورودی و خروجی آب استفاده میکند؛ ابتدا این شیلنگ ها را بررسی کنید و اگر دچار گرفتگی شده اند ابتدا آنها را رفع نمایید.
اگر اشکالی در کار شیلنگ ها پیدا نشد، میتوانید مشکل را در اهرم ساسات جستجو کنید که به احتمال زیاد موجب بسته ماندن دریچه ساسات شده است.