سوئیچ استارت خودرو را همه دیده اید و آن را با دستان خود لمس کردیده اید.
میدانید که بدون این سوئیچ شما هرگز نمیتوانید خودرو خود را روشن کرده و آن را به حرکت وادارید.
در این مطلب قرار است کمی هم در مورد این وسیله ی اتومبیل؛ که در ظاهر از آن جداست ولی در واقع همراه با آن، با شما به صحبت بپردازیم.
در واقع اولین اتومبیل ها فاقد سوئیچ استارت خودرو بودند؛ چرا که این خودروها هندلی بودند و با چرخاندن هندل موتور خودرو شروع به کار می کردند و اصلاً استارت نداشتند.
ولی بعدا دارای سوئیچ شدند. اما این خودروها هم فاقد ترمینال فنری استارت بود و با اضافه شدن قسمت استارت به خودروها سوئیچ آن به شکل امروزی درآمد.
به صورتی که شما برای روشن کردن ماشین و آغاز به حرکت باید ابتدا استارت بزنید.
حالا ممکن است این عملیات با چرخاندن سوئیچ انجام گیرد و یا در ماشین های مدرن و جدیدتر با فشردن دکمه ی استارت این کار صورت پذیرد.
حتی امروزه با ورود خودروهای پیشرفته، دیگر سوئیچ از اجزای اصلی و ضروری خودروها به شمار نمی رود و عملیات برق رسانی به مدارهای خودرو، به وسیله ی مدار های پیشرفته الکتریکی و فناوری های روز دنیا انجام می گیرد.
در این خودروهای مدرن، به جای سوئیچ از یک کارت، جهت برق رسانی در خودرو استفاده می شود.
سوئیچ استارت خودرو یک کلید برق مکانیکی است که در هر مرحله و قسمت آن، برق برخی از بخشهای خودرو را به هم وصل می کند و مرحله آخر آن که فنری است، برق به صورت اتوماتیک؛ استارت را وصل خواهد کرد.
محل سوئیچ استارت معمولاً در کنار غربیلک فرمان و در سمت راست قرار دارد؛ با استفاده از این وسیله است که موتور خودرو روشن و یا خاموش خواهد شد.
اگر در محل استارت دقت کرده باشید، دیده اید که این سوئیچ معمولاً دارای ۴ حالت است: ON و ACC و LOCK و START
حالت روشن یا ON:
در این حالت موتور خودرو خاموش است و منظور از حالت ON این نیست که در این حالت موتور روشن می باشد.
بلکه منظور از آن باز بودن مدارات الکتریکی در خودرو است.
شما در واقع با قرار دادن سوئیچ استارت در این حالت، سیستم برقی خودرو، نشانهها، مدار جرقه زنی و هشدارهای نمایشگر جلوی داشبورد را روشن می کنید.
حالت ACC:
در حالت ای سی سی که به آن تجهیزات جانبی خودرو هم گفته میشود؛ شما با قرار دادن سوئیچ استارت، در این حالت می توانید از تجهیزات موجود در خودرو که برقی هستند استفاده کنید.
مثلاً از رادیو یا از سیستم صوتی و تصویری و فندک و…. بهره ببرید.
حالت LOCK یا قفل خودرو:
در این حالت با قرار دادن سوئیچ؛ علاوه بر اینکه موتور خودرو در حالت خاموش قرار دارد، فرمان خودرو نیز قفل است و این بدان معنی است که شما نمی توانید رول فرمان یا غربیلک فرمان را بچرخانید.
تنها در این شکل است که سوئیچ می تواند از جای خود خارج شود و می توانید سوئیچ استارت خودرو را خاموش کنید.
حالت START:
که به آن حالت راهاندازی یا استارت گفته میشود و شما در واقع با قرار دادن سوئیچ خودرو در این حالت موتور را راه اندازی خواهید کرد و در این شرایط میل لنگ با سرعتی معادل ۱۰۰ دور در دقیقه می تواند شروع به دوران کند.
که البته بعد از روشن شدن موتور با برداشتن دست شما از روی سوئیچ به صورت مجدد؛ اتومبیل به حالت ON آن باز خواهد گشت.
همیشه دقت و توجه لازم را داشته باشید که بعد از روشن شدن خودرو به هیچ وجه سوئیچ را در وضعیت استارت قرار ندهید؛ چون با استارت مکرر بعد از روشن شدن موتور اتومبیل، استارت خودرو خراب شده و آسیب خواهد دید.
استارت خودرو در واقع یک موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند و وظیفه روشن کردن موتور را برعهده دارد.
وقتی که شما اقدام به زدن استارت می کنید؛ حرکت دورانی چرخ دنده های استارت به موتور اتومبیل منتقل میگردد و انرژی الکتریکی به وسیله یک باطری به موتور استارت منتقل شده و چرخدندههای استارت را به حرکت وا می دارد و از آن جا هم حرکت در نهایت به موتور خودرو خواهد رسید.
اما مراحل استارت زدن خودرو را می توانید به صورت زیر عنوان کرد:
استارت خودرو از قسمت ها و اجزای متفاوتی تشکیل شده است که شامل آرمیچر، زغال استارت، پوسته استارت، بالشتک ها، دنده ی استارت و…. میشود، که اگر هر کدام از قسمتها کار خود را به درستی انجام ندهند، ممکن است اتومبیل دیگر روشن نشود.